Svar: Er det ok at fortynde mælken?
9. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Lotte
Dejligt at der er kommet mere ro på hjemme hos jer. Nyd det endelig, det har I alle brug for:)
Med hensyn til at bruge rismel som fortykkelse i mælken, så må du gå ud fra at dette er okay, når lægen har ordineret det, også selvom du bor i Indien. Før hen i tiden anbefalede man johannesbrødkernemel herhjemme og man kan også købe modermælkserstatning med rismel, netop til børn som gylper meget og dette anbefales til børn fra 2 mdr. Ud fra dette synes jeg derfor du skal tage det hele roligt og se om ikke I kan få det til at fungere.
Men hensyn til at opslemme det i vand, så har du naturligvis ret i at det kan fortynde lidt, så effekten af rismelen er måske begrænset. Men du må jo gøre med det du har at gøre med og som sagt lyder det okay.
Med hensyn til sovevaner, så vil det være en rigtig god idé om du kunne forsøge at putte Johan lidt før han falder helt i søvn. Du må altså meget gerne amme ham og også vugge ham, men prøv om ikke du kan lægge ham til at sove, imens han fortsat er så vågen at han bemærker at blive lagt i sin seng.
Brug det med at ligge ham i vuggen eller barnevognen og så vugge/køre lidt, istedet for at have ham i armene. Det er naturligvis også uhensigtsmæssigt på sigt at blive ved med at vugge, men det kan være godt at forsøge stille og roligt at lære ham at sove uden at være i favn og det kan være en måde at gøre det på. Dertil kommer at det faktisk er rigtig godt for børn at blive vugget, da det udvikler deres balance.
Hvordan er det med andre børn i Indian. Kan du mon få nogle idéer fra lokalbefolkningen? Hvad med en hængekøje? - Bare en tanke:)
Det lyder ellers som om I er inde i en rigtig god rytme lige nu, så bibehold endelig de gode vaner:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske