Svar: Mme, tilskudsblanding eller vælling?
9. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Forskellen på allomin og vælling tror jeg umiddelbart er minimal og derfor er det nok begrænset, hvor meget effekt det vil give jer, men det kan da komme an på en prøve.
Ellers lyder det umiddelbart som om det ville være en god idé at du forsøgte med 3 måltider skemad. Og gerne lidt grøntsagsmos for også at holde gang i maven - kan hans mave godt holde til at spise skemad, og nu nærmest være overgået til mme? Hvis den kan, er det jo kun godt:)
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og derfor kan du egentlig ligeså godt give ham en rigtig portion mad fremfor ekstra mælk, som han jo får i form af allominen.
Jeg synes derfor umiddelbart at du skal prøve at få ham til at spise mere fast føde. Han må gerne sidde i høj stol, han må gerne begynde at få lidt brødstykker i hånden, måske lidt frisk frugt, han må meget gerne begynde med lidt kogt kød og fisk og i den forbindelse begynde at få lidt mere af jeres mad.
Hvis du f.eks. laver kartoffelmos med millionbøf og mosen er lavet på sødmælk, kartoflerne er almindeligt saltet og kødet er ikke svitset hårdt på panden, men er "kogt" i den brune sovs, som er lavet på sødmælk, - så lad ham spise det samme som jer. Altså stille og roligt prøve at få lidt nye smagsoplevelser frem.
Prøv også at lave grøntsagsmos af forskellige rodfrugter, sammen med lidt squash og porrer. Det smager af noget og mange børn kan rigtig godt lide det. Jeg tror du skal prøve med noget med lidt mere smag.
Så mit råd er altså at du prøver at satse lidt mere på den faste mad og får ham til at spise lidt mere af dette, allominen bibeholdes og vællingen kunne måske undværes.
Allomin 2 er fin, der er ikke grund til at skifte til andre fabrikater, da han nu trives godt med dette. Ellers risikerer du bare at hans mave begynder at protestere.
Du kunne også overveje om du om aftenen skulle prøve med lidt frugtmos som dessert. Det giver fylde i maven uden at ligge for tungt. Du skal jo også regne med at hans tarme skal arbejde for at nedbryde føden og det kan også være med til at give urolig søvn, så for lidt og for meget...
Håber jeg på denne måde kom omkring det meste. Det er ærgeligt at du ikke har fundet råd i nogle af de omtalte bøger:o)
Krydser fingre for snarlig bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske