Brev:
Hvorlænge tager det at regulere et barns søvnmønster
10. maj 2006
Alder:
2 år
Hvorlænge tager det at regulere et barns søvnmønster
Kære Helen
Vi har en adoptivsøn fra Vietnam på næsten 2 år som kom til Danmark, da han var 7 måneder gammel.
Vi havde i begyndelsen mange problemer med hans søvn, da de på børnehjemmet havde kodet ham til at vågne 4 gange om natten og få flaskemælk.
Ved at han fik mere rigtig mad om dagen og især ved hjælp af "God nat - sov godt"- bogens metoder fik vi ham til at falde i søvn uden problemer kl. 20. Men han vågnede flere gange om natten, hvor vi måtte ind og trøste ham, eller give ham lidt at drikke. Han stod dog ikke stå op før kl. 6-7 om morgenen.
Han var desuden ørebarn og for et par måneder siden fik han lagt dræn ind på begge ører, hvilket også hjalp med til at han ikke vågnede så mange gange.
Men problemet er nu, hvor han ikke vågner mere om natten, sover han kun til kl. 5 om morgenen. Vi lægger ham kl. 20 uden problemer (han er meget træt på det tidspunkt og vil bare i seng) og han vågner kl. 5 og er frisk, småsludrer og vil op. Dette har nu stået på i 3 måneder.
Vi har prøvet forskellige ting for at få ham til at sove videre.
Vi har fået mørklægningsgardiner. Vi har givet ham noget at drikke, vi har prøvet at tage ham ind i sengen, vi har lagt ham ned og sagt at det er nat, at han skal sove videre, men det virker ikke. Han vil op, som han selv siger.
Vi har så for to uger siden skåret hans middagslur ned fra 3 til 1½ time for at han så skulle sove mere om morgenen, det virker heller ikke, han vågner stadigvæk kl. 5, og er bare mere træt og sur om dagen fordi han får 1½ mindre søvn.
Vores spørgsmål er nu:
1. Hvorlænge tager det før man kan ændre et søvnmønster, altså til at der kommer en virkning på nattesøvnen af, at vi har taget 1½ time søvn fra ham om dagen ?
2. Kan man bruge God-nat-sov godt bogen´s metoder også kl. 5 om morgenen for at få ham til at sove 1½ time mere. ?
3. Er det nok for en næsten 2 års meget aktiv dreng kun at sove ialt 10½ time pr. døgn som han gør nu ? fordi han vækkes efter 1½ times middagslur nu.
3. Er dette et alderstypisk problem, kommer børn generelt til at sove mere, når de er omkring 2 år, det er der mange, der siger til mig? han fylder fylder 2 år i starten af juli.
Vi glæder os meget til at høre fra dig ! og til at få noget mere søvn i familien,
Du skal også lige vide at vi også har givet ham masser af mad og mælk inden han går i seng, så det ikke er fordi han er sulten at han vågner. Jeg glemte også at skrive at han tit vågner kl. 5 med et kæmpe host, kan det være at der er hosten der får ham til at vågne og ikke sover videre. Men han hoster også meget om natten og det får ham ikke til vågne. Han får stadigvæk sutflaske (altså nu kun om dagen), det er ligesom hans sut og trøst, da han aldrig har lært at bruge sut i Vietnam. Kan det betyde noget for hans søvn?
Du kan se vi har mange teorier oppe ! vi vil bare så gerne have at han får sin 12 timers søvn ialt, som gør ham (og familien) meget gladere.
Mange hilsner fra
Lisser