Brev:
Sulten pige?
10. maj 2006
Alder:
2 mdr.
Sulten pige?
Hej
Jeg skriver om min datter på 7 ½ uge (mit andet barn, jeg har også en på fire år). Hun er generelt velfungerende og trives. Hun havde allerede ved fødslen god kontakt og smiler og virker tilfreds. Hun vejer ca. 4,6 kg. (fødselsvægt 3,2).
Men....hun har det tilsyneladende bedst på en arm og med et bryst inden for rækkevidde. Hun spiser meget hyppigt og har gjort dette siden fødslen - ofte med mindre end en times mellemrum og aldrig med mere end to. Det bliver lidt noget klatspisning.
Indtil nu har jeg forklaret det med appetitspring, men det kan der vel ikke være konstant. Jeg tror snarere, at hun bruger brystet som sut/trøst (hun nægter at tage en sut og kan endnu ikke finde ud af tommelfingeren, selv om hun prøver). Amningen forløber - som jeg kan se du også anbefaler - med først det ene bryst, så skiftning og så lidt af det andet bryst, hvis hun vil.
Samtidig sover hun ikke særligt godt, hverken dag eller nat. Hun sover ganske vist mange timer, men i korte sekvenser svarende til de hyppige amninger. Hun falder typisk i søvn ved brystet eller ved vugning, men vågner utilfreds, når hun bliver lagt eller en halv time efter og falder så først i søvn på armen igen. Mønsteret om natten varierer lidt - fra amning en gang i timen til at der kan gå et par timer. Men også her kan hun være svær at lægge.
Hvis hun får lov at sove på armen, går det meget bedre, men det er jo ikke holdbart....
Jeg må indrømme, at jeg er ved at være noget tyndslidt - ikke mindst over nætterne, hvor det ofte kun bliver til et par timers søvn alt i alt - og over at være så bundet til hende. Det må vel være bedre, at spise sig ordentlig mæt, sove lidt længere og så have længere vågne perioder?
Jeg er tæt på at smide håndklædet i ringen og gå over til modermælkserstatning, men vil hellere undgå det. Hvad vil du foreslå, vi gør?
Med venlig hilsen
Udlandsmor