Svar: Sulten pige?
10. maj 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Udlandsmor
Det er nogle rigtig fine overvejelser du gør dig og jeg giver dig fuldstændig ret i at det må "være bedre, at spise sig ordentlig mæt, sove lidt længere og så have længere vågne perioder", som du skriver.
Det lyder nemlig umiddelbart som om din datter har lært sig at spise mindre mængder og så kompenserer ved at spise hyppigt.
Jeg kan godt forstå du overvejer erstatning, også fordi det jo kan give dig en idé om, hvorvidt hun er sulten. Hvis hun efter amning sluger en flaske, så må hun jo være sulten, det er logisk nok.
Jeg synes dog også det er synd bare at give hende erstatning og derfor synes jeg du skal forsøge et lille eksperiment, som jeg ved har fungeret hos andre mødre: Prøv at give hende noget af din egen mælk på flaske!
Jeg foreslår derfor at du prøver at malke lidt mælk ud, når ud kan få det passet ind. Det at få malket ud, vil for det første kunne øge din mælkemængde, men du vil også kunne give hende din egen mælk og derved slippe for mme. Samtidig vil det give dig en idé om, hvorvidt hun egentlig er mere sulten, hvis du efter en amning kan give hende en flaske med mælk - tager hun imod, så har hun tilsyneladende brug for mere mad og så er det godt at du er igang med at øge din mælkemængde, tager hun det ikke eller kun ganske lidt, så bliver hun mæt nok ved brystet og det er ikke det, der er grunden. Den ekstra mælkemængde du så har fået lavet, vil regulere sig og måske vil det være det, der skal til, for at få ændret rytmen.
Rigtig meget held og lykke. Jeg glæder mig til at høre hvad hun siger til det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske