Brev:
Mad og søvn, 6 mdr
11. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn, 6 mdr
Hej Helen
Ja, spørgsmålene kommer i en lind strøm her fra, men alting er ligesom gået i hårknude for tiden, der er ikke meget, der vil lykkes. :-(
For det første har vi nu et par dage forsøgt os med dine råd omkring at få mere væske i Fiona – uden det store held. Hun sipper dog løbende vand af en kop eller en vandflaske i løbet af dagen, men det bliver jo ikke til det helt store sammenlagt – måske 100ml. Selvom jeg tror, at hun får for lidt mælk i løbet af en dag, har jeg valgt at prøve med vand, for at hun ikke konstant føles mæt og derfor ikke vil spise en ordentlig portion ved måltiderne.
Men også omkring måltiderne er der problemer, jeg kan simpelt hen ikke få presset 6 måltider i hende (er kommet frem til tallet 6 ved at læse dine andre besvarelser)
En dag hos os ser sådan ud:
Kl 6 vågner og ammes
Kl 9.30 ca 1 dl øllebrød med sveskemos og mælk i kop
Kl 10.30-13 middagslur (hmm, kommer tilbage til dette senere!)
Herefter tilbydes hun igen bryst, men vil oftest først tage det omkring kl 15…under kamp!
Kl ca 16.30 power nap, va 30 min
Kl 18 ca 1 dl grønsagsmos med lidt kød, frugtmos med mælk til dessert og mælk i kop
19.45 bliver hun lagt i seng, nægter som regel at amme og kan ikke vækkes, når jeg går i seng
……..og så sover hun til næste morgen.
Som du kan se, bliver det ofte kun til 4 måltider om dagen, og det er ikke meget mælk, jeg får i hende, selvom jeg laver grøden og mosen med mælk. For at få mest mulig mælk/væske i hende, laver jeg begge dele godt tynd, men det hænget jo slet ikke sammen med, at hun efterhånden skal have en mere grov kost!
Jeg har overvejet at give mos efter luren i stedet for bryst, da hun langt fortrækker skemad frem for bryst, men så får hun jo endnu mindre mælk/væske. Sutteflaske er udelukket, den kamp har jeg opgivet, hun bliver totalt hysterisk!
Indtil videre er hun en god stor pige på 8 kg (fødselsvægt 2300g), men når jeg læser dine besvarelser, kan jeg godt se, at hun nok får for lidt – men hvad skal jeg gøre, hun vil jo ikke have mere? Og kan det virkelig passe, at hun ikke vil ammes længere – skal jeg bare droppe det, da det efterhånden er mere en kamp end en hyggestund?
Et andet problem er hendes middagslure (noget jeg kan se, jeg ikke er alene om, hvilket dog altid er en trøst!) Hvis det stod til Fiona sov hun kun max 40 min, alt over det sker kun, hvis barnevognen er i bevægelse. Men kan det virkelig være meningen, at man skal trampe rundt med hende i næste 2 timer hver dag? Selvom motion selvfølgelig er godt, er 6 måneders vaden rundt i kvarteret efterhånden ved at slide på nerverne – og det giver ikke meget ro til mig selv.
Jeg har forsøgt at stimulere/aktivere hende mere om formiddagen, som du råder en anden mor til, men lige fedt hjælper det. Men er dét ikke sådan, at hun SKAL sove en ordentlig middagslur, koste hvad det koste vil?
Min mor siger, at jeg så absolut ikke tilbragte mine dage med middagslure, og at det derfor sikkert er en kamp mod ”uheldige” gener, jeg er oppe i mod – og som jeg er dømt til at tabe, og derfor lige så godt kan opgive. Hvad mener du – skal vi fortsætte kampen, og hvis ja, siger din erfaring noget om, om det vender på et tidspunkt (ellers får dagplejemoderen da noget at se til, når hun starter der i august)
Og så et sidste spørgsmål….er det før set, at et 6 måneder gammelt barn næsten kan sidde selv, men bliver vendt – og nej, hun bliver ikke så hidsig, at hun gør det selv efter et stykke tid, har prøvet. Kan man forestille sig, at det kommer senere, eller at hun måske nok vil kunne gøre det, hvis hun ville?
Nå, men det var alt her fra…..bare det at få skrevet spørgsmålene letter egentlig lidt på presset i hovedet.
Kærlig hilsen og god ferie :-)
Mette