Brev:
Mælkebehov og start i vuggestue - 10 mdr.
11. maj 2006
Alder:
10 mdr.
Mælkebehov og start i vuggestue - 10 mdr.
Kære Helen
Jeg har en datter på snart ti måneder som til daglig er en glad og tilfreds lille pige. Motorisk virker hun svarende til sin alder og er i øjeblikket i færd med at øve sig i at kravle.
Dog føler jeg af og til at vi har problemer omkring hendes kost og da hun inden længe skal til at starte i vuggestue er jeg i tvivl om hvordan disse to ting bedst integreres...
Hun blev opereret for en pylorus stenose da hun var to måneder gammel og med den første svære tid præget af talrige opkastninger i baghovedet, er jeg tit bange for at hun ikke får nok mad/drikke. Vi har fravalgt at give jerndråber og istedet satse på 400 ml mme dagligt, da hun i starten også havde mange problemer med at komme af med sin afføring, dette var selvfølgelig nok også pga stenosen.
Det er dog som om at hun ikke både kan rumme alt den mælk og samtidig de måltider vi tilbyder hende. Jeg har prøvet at give mme først med det resultat at hun ikke kan spise skemad og omvendt med det resultat at hun så ikke får den mme hun skal have. Vi har også prøvet at give mme til måltiderne i en flaske for at være sikre på hvor meget hun fik, men da de helst kun vil give på kop i vuggestuen, prøver vi nu at give hende det på den måde istedet, men jeg føler ikke at hun så får ret meget af det...
En typisk dag ser sådan her ud:
5.30 Vi står op og hun får en tår vand
7.00 Havregrød kogt på sødmælk (da det vil være det hun får i vuggestuen), eller fuldkornsgrød fra Nestle, mme ( Nan 1) i kop.
8.00 Ud og sove
9.30 Spiser en fransk bagatel og får en tår vand
11.00 Et stykke bondebrød med leverpostej og flødeost, mme i kop, grøntsagsstave at gnave i.
12.30 Ud og sove
15.30 Frugt med tykmælk, mme i kop
17.30 Grøntsagsmos og kød (får også lever, spinat og andre jernholdige kilder), mme i kop
19.00 En flaske mme til natten.
Hun tilbydes selvfølgelig vand imellem måltiderne, og det virker hun gladere for end mælk. Hun har hele tiden været småtspisende, og kunne om morgenen ofte blot tage et par skefulde grød når hun fik flaske til, men efter vi er overgået til kop spiser hun til gengæld mere til måltiderne.
Idag har hun spist meget til hvert måltid i forhold til hvad hun plejer og da jeg gav hende hendes natflaske kastede hun det hele op igen. Hun har ellers virket glad og har ingen feber. Tror du hun kan have overspist?
Jeg ved det er en frygtelig lang smøre og jeg kan næsten ikke engang selv hitte rede i det, men jeg håber du alligevel forstår hvor jeg vil hen...
I vuggestuen er de gået med til at give mme på kop indtil hun bliver et år. Hvad så der.. Vil det da være godt nok med sødmælk udelukkende og så bare en flaske mme til natten? Jeg har lige købt Allomin 2 istedet for Nan er det godt nok? Hun er 72 cm lang og vejer ca. 9,5 kg.
Slutvis skal det siges at efter hun blev opereret har hun ikke haft kastet op før idag og det blev jeg da lidt utryg ved da det bringer dårlige minder frem fra hendes sygdomsforløb i starten (hun er også vores første barn). Dog gylper hun stadig en del, dog slet ikke så ofte som i starten, men er det normalt i betragtning af hendes alder og når hun også får skemad fortrinsvis?
Da vi var indlagt talte de også om udredning af reflux men lægerne synes ikke at et nyopereret barn skulle igennem dette, og desuden syntes de også at det skulle ses an, men nu et det jo så længe siden snart.... Jeg håber nok bare på forsikring om at det ikke betyder noget, for jeg synes også at det ville være synd hvis hun skulle udsættes for det.....
Håber du kan se hoved og hale i alle disse tanker.
Mange hilsner fra en bekymret mor.