Svar: Mælkebehov og start i vuggestue - 10 mdr.
11. maj 2006
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev. Jeg kan godt sætte mig ind i din bekymring og det er kun naturligt at det vækker minder, når din datter pludselig kaster op igen. Sådan vil det være rigtig lang tid fremover og det hænger naturligt sammen med de ting I har oplevet omkring hende, da hun var helt lille og skulle opereres.
Det er dog ikke unormalt at børn kaster op og ud over at de naturligvis kan blive syge og få kvalme, som vi andre, så kan det også sagtens hænge sammen med overspisning, eller simpelthen det faktum at vi i øjeblikket har haft det rigtigt varmt i forhold til tidligere og mælk i varmen, kan godt nogle gange blive for meget. Vand er langt bedre. Det jeg prøver at sige er altså, at selvom det er svært, så lyder det helt bestemt som om din datter er okay og trives rigtig godt. Og jeg tror ikke du skal bekymre dig for meget:o)
Når din datter bliver 1 år, så behøver hun faktisk ikke længere sin sutteflaske, men kan nøjes med at drikke af kop. Hun behøver heller ikke længere modermælkserstatning, men kan fint drikke sødmælk og når hun først er 1 år, så nedsættes hendes mælkebehov. Her behøver hun kun ca 500ml dagligt og det er alt incl. Det vil sige den mængde mælk hun kan drikke af et glas, som er indeholdt i maden og hvis hun spiser ost, yoghurt osv. Det hele tæller med. Så hun vil være dækket fint ind, hvis hun drikker et glas mælk og spiser en god portion yoghurt daglig, når bare du så medtænker ost, mælk på havregrøden osv.
Der er ikke stor forskel på Nan og Allomin - den største forskel er smagen, så det afhænger helt af hvad din datter synes. Allomin 2 kan opblandes i koldt vand og kan derfor være alternativ til sødmælk så hun kan drikke mere kold mælk, hvis hun bedre kan lide det.
Når din datter bliver et år, så kan hun også begynde at få en multivitamin tablet, som indholder jern, calcium mv. I begyndelsen skal du knække den over i kvarte så hun kan tygge den, men via den bliver hun så også dækket lidt ind og derudover vil hun jo fortsat spise varieret ud fra den mad I tilbyder hende.
Det er meget vigtigt at I ikke presser hende unødigt. Hvis hun oplever det som et pres at skulle spise og drikke, så kan I risikere at hun helt lader være og så bliver det endnu sværere for hende (og for jer). Prøv derfor at acceptere hendes indtag, som lyder okay i forhold til hendes alder og hold fokus på at hun spiser og drikker, mere en på hvor meget det er. Lidt er bedre end ingenting:o)
Jeg kan se ud fra dit brev at du forsøger at medtænke mme og mælk i hendes daglige indtag og det er helt okay:o) Du kan ikke gøre mere end du gør, så det er fint.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske