Brev:
Idéer til sovehjælp
12. maj 2006
Alder:
9 mdr.
Idéer til sovehjælp
Hej Helen
Så er Nicolai blevet 9 måneder og han stortrives med far på barsel!
Han har de sidste par måneder skiftet mellem at sove igennem (dvs. uden mælk men med hjælp til at finde sutten et antal gange) og få mælk en gang i løbet af natten som i hans tilfælde går fra 18.30 til ca. 5.30.
De sidste par uger har han dog haft behov for mælk hver nat og det har vi givet ham; han får en flaske før han skal i seng (nogle gange en i løbet af dagen) så vi synes det er ok at han får mælk om natten - hvis han har brug for det.
Vores problem er dels at vi gerne vil have ham til at sove bare en halv time længere, da vi kan se at de dage han gør det er han meget mere frisk indtil formiddagsluren (vi kan godt få ham til at sove en time længere hvis vi giver ham mælk ved 5-tiden og hjælper ham til søvnen, men vi ved ikke om det er en god løsning?!)
- får vi gjort ham for afhængig af mælken?!
Desuden vil vi gerne på sigt kunne hjælpe ham videre i søvnen om natten uden mælken (vi er lidt i tvivl om hvornår vi skal forsøge dette ... måske er det tiden nu når han er 9 måneder og spiser og drikker meget fint i løbet af dagen ... måske skal vi vente da det er så varmt for tiden og han i øvrigt har flere tænder på vej?!)
Endelig mangler vi idéer til at hjælpe ham til at lære at falde helt i søvn selv om aftenen - han falder selv i søvn i barnevognen i løbet af dagen og om aftenen kan han også godt ligge i sengen og falde hen, men han har brug for hjælp til det allersidste.
Når vi skal til det har vi overvejet om vi skal tage barnevognen ind da han sover godt i løbet af dagen i den og let kan hjælpes videre hvis han halvvågner i løbet af luren ... dog bliver det måske lidt varmt at ligge i den indendørs!
Tror du vi kan starte med barnevognen og på denne måde lære ham at han godt kan falde i søvn selv når det er aften/nat og siden overføre det til hans seng (som han har sovet i nærmest altid)
Han er en stor dreng på 80 cm og næsten 12 kg - og han synes ikke vand om natten er interessant (om dagen drikker han masser af vand så det er ikke fordi han ikke kan lide det)
Det var mange spørgsmål ... men de hænger sammen og påvirker jo hinanden!
Vi ser frem til at høre fra dig!
Hilsen Trine & Co.