Svar: Idéer til sovehjælp
12. maj 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Trine og Co.
Hvor er det dejligt at det går så godt med far og søn på barsel. Det er skønt at der er den mulighed:o) Går det så også godt med mor?
Jeg ved godt at Nicolai nu burde sove om natten uden mælk osv. og det er jo også derfor I gør jer alle de tanker, men et eller andet sted tænker jeg også at han jo kun er 9 mdr. og hvis det at han får en flaske mælk kl.05 om morgenen er med til at I alle sover bedre, at dagen giver mere overskud osv. så synes jeg ikke det er lige nu I skal tage den kamp.
I takt med at han bliver ældre vil hans mælkebehov naturligt nedsættes og dermed skal han også langsomt trappes ud af sutteflaskerne, men lige nu... tja.. I skriver jo at det egentligt er det, som fungerer bedst, så lade det blive ved det lidt endnu.
I løbet af de næste måneder kan I prøve at se om I kan berolige ham på en anden måde end ved at tilbyde flasken, eller I kan prøve at tilbyde vand i flasken i stedet for mælk. På sigt er vand om natten jo bedre også fordi det sukker der er i mælken kan ødelægge hans tænder og at stå op for at børste tænder midt om natten er jo uholdbart for alle:o)
Med hensyn til barnevogn og søvn om aftenen, så synes jeg han er så gammel nu at I hellere skal prøve at putte ham i egen seng. Hvis han er et meget tryghedssøgende barn, så prøv at blive siddende hos ham, evt. kærtegne ham lidt, men ikke snakke for meget og ikke invitere til underholdning, bare være tilstede.
Jeg synes ikke I kan forvente at han falder i søvn selv, altså ikke at I kan putte ham og så gå fra ham og regne med at han lægger sig til at sove. Men I kan godt putte ham og vise at I er der, så han trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Det vil være den trygge måde for ham. Måske tager det 15 minutter, men hvis det så er roligt for jer alle, så er det givet rigtig godt ud:o)
Put ham efter et fast putteritual, som I også gør om dagen, når han skal i barnevogn og gentag det samme aften efter aften. Han lyder umiddelbart ikke til at være utryg ved sin seng, men mere at han føler sig alene, når han lægges der. Derfor idéen om at sidde hos ham så han roligt lægger sig til at sove.
Håber ovenstående vil hjælpe jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske