Brev:
Søvn assistance og mad
12. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Søvn assistance og mad
Kære Helen
Først en stor stor tak for din tidligere hjælp og støtte med mine store ammeproblemer. Vi kan med glæde meddele, at amningen nu kører på 4. måned dog stadig med nogle smerter og en dårlig sutteteknik, men vores søn er nu i en alder af 4 mdr 8 kg+ og ca. 67 cm lang og han stortrives. Så det er det hele værd :o)
Vi vil på forhånd undskylde vores mange mange spørgsmål, men vi sidder i udlandet i en udstationering og har derfor ikke en dansk sundhedsplejerske til at hjælpe og støtte.
Vores spørgsmål denne gang handler om hjælp til søvnen.
Fra fødslen og indtil 3 måneders alderen var han meget urolig og svær at få til at falde til ro. Denne uro skyldtes bl.a.. torticollis problematik. Vi har siden han var et par uger gammel kunne putte ham i liften, hvis vi vipper/hopper den på benene. Dette kunne få ham til at falde til ro og falde i søvn. Han sover pt. i liften i sin seng. Vi har forsøgt at introducere en stofble som nusseklud, dog uden den helt store succes. Vi er ikke interesseret i, at han skal have sut eller flaske, da han som tidligere nævnt stadig ikke sutter godt ved amning.
Hans søvn rutine er først ved at falde nogenlunde på plads nu, dog stadig med nogle udsving. Han vågner ved 5-6 tiden om morgenen. I løbet af dagen er han vågen i intervaller på 1½-2 timer. Omkring ved 7-8 tiden tager han en 2 timers lur, ved frokosttid en ca. 3 timers lur og igen en powernap sidst på eftermiddagen inden han bliver puttet ved 18.30-20 tiden, hvor han så i løbet af natten vågner til mad med ca. 3 timers mellemrum.
Han bliver ammet efter behov, hvilket i hans tilfælde er med ca. 1½-3 timers mellemrum. Han bliver for det meste tilbudt brystet inden han skal sove, hvor han så oftest falder i søvn. Han vågner ofte i løbet af sin søvnperioder. Vi hjælper ham her med at sove videre ved at vippe/hoppe liften på vores ben. Vi har indført et putteritual om aftenen, så han ved at nu er det sovetid.
Vores spørgsmål ang. søvn er:
- Hvordan får vi ham bedst over i sin seng, da han er ved at være for stor til liften? Vi er meget i tvivl om vi skal tage alle trinene (afvænning fra vippen + sove i seng) på en gang.
- Hvordan får vi ham afvænnet fra vippen/hoppen? Vi har forsøgt at lade være med at vippe ham og bare sidde med liften på benene og siger syhhhh og holder ham i hånden. Han bliver MEGET ked af det og kan slet ikke finde ud af det. Hvis vi forsøger at gøre det når han vågner i løbet af søvnen ender det med at han bliver helt frisk.
- Vi er i tvivl om vi skal købe en uro han kan kigge på, da det jo er indtryk og stimuli og ikke ro som der måske burde være når han skal sove.
- Vi synes han er for lille til at skulle lære at sove alene uden os i rummet. Men er det os der er for sart - skal det også være nu han skal lære det?
- Mange siger til os, at vi må tage den hårde vej med gråd og at det nok vil tage 3-4 dage. Passer dette og er det den eneste løsning, da vi har svært ved at udholde dette?
- Hvis vi skal klare den med gråd, hvor længe er de det så i orden at han ligger?
- Putter vi ham for tidligt? Han er begyndt at være frisk omkring ved 1-2 tiden når han vågner for at få mad. Han er ikke til at strække længere om aftenen, så vi synes det er synd.
Vi har også et par spørgsmål ang. amning og mad:
Nu har jeg kæmpet en voldsom kamp med amningen og vil enormt gerne amme ham fuldt ud i 6 mdr som det anbefales. Men vores lille dejlige troldeunge er jo en stor dreng, så hvornår skal han introduceres til mad?
Vores dilemma er, at der jo må være en grund til at 6 mdrs fuld amning anbefales og på den anden side er vores søn MEGET interesseret når vi spiser og han putter alt i munden hele tiden. Han har hele tiden kun fået et bryst ad gangen og virker tilfreds med dette. Han vil ikke have mere - begynder bare at lege "regnorm" med vorten.
Det skal lige indskydes, at jeg har MEGET mælk som kommer enormt hurtigt. Det skal også nævnes at han er MEGET glad, kontaktsøgende og nysgerrig. Han har altid været meget fysisk aktiv når han ligger ned. Han har hele tiden cyklet derudad med sine ben og arme og er nu på det stadie, hvor han også tager fat i benene og er så småt begyndt at trille lidt til siderne. Udover sin egen aktivitet træner vi også med ham ca. 30 min. hver dag pga. hans tortiscollis.
- Hvilke tegn er der på, at nu er det altså tid til at introducere ham for grød og mos?
- Er vi mon der nu eller kan vi vente?
- Spiser han for ofte eller er det okay?
- Vi er som sagt ikke interesseret i flaske, så vælling er ikke en mulighed, hvis det skulle være et bud.
- Vi bor i en storby med MEGET forurening. Vi tænker at han har bedst af så meget modermælk som muligt i længst tid? Er dette helt forkert?
Nå nu må vi vidst hellere stoppe. Håber du er nået i bund af vores lange mail og ikke er stået af på halvvejen. Endnu engang undskyld de mange spørgsmål, men det er hårdt at sidde alene med det hele så langt væk!
Mange kærlige og taknemmelige hilsner fra os