Svar: Søvn assistance og mad
12. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære familie
Tak for jeres brev. Jeg er kun glad for at hjælpe og uanset om man bor på den ene eller den anden side af jorden, så er det stadig nogle gange svært at være forældre:o)
Det er rigtig flot at I har fået amningen til at fungere og at jeres dreng tager så godt på. Det er ikke min fortjeneste, men bestemt jeres egen, men det er dejligt at vide at jeg kan være et støtte via email:o)
Mit umiddelbare indtryk er at jeres dreng sover godt i løbet af dagen. 3 lure dagligt er fint i forhold til hans alder og et søvnbehov der hedder ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten, lyder rigtig fint. Han lyder således ikke til at mangle søvn. Men derimod kunne I måske arbejde lidt på en mere fast rutine for dagen med nogle tider, som får jeres dagligdag til at hænge bedre sammen.
Med hensyn til ammehyppighed, så afhænger dette af hvor varmt der er hos jer i øjeblikket. Hvis I har det varmt, så er det kun naturligt at han melder sig efter 1½ time, fordi han her så dier kortvarigt og på den måde får slukket sin tørst. Og melder han sig hver 3 time, så er han nok reelt sulten og vil her også spise i længere tid.
Et tegn på at barnet er mere sulten er, som du også selv så fint beskriver, at han begynder at "spise jeres mad med øjnene" - han viser stor interesse for jeres mad. Samtidig begynder børn også at vågne hyppigere og kan således ikke længere sove så længe uden at få mere mad. I begyndelsen kan man forsøge at øge mælkemængden og tilbyde brystet hyppigere, men hvis dette ikke hjælper, så lyder det som om at det kunne være relevant at begynde med lidt skemad.
Sundhedsstyrelsen i Danmark siger at man tidligst må begynde med skemad, når barnet er 4 mdr, men at man samtidig også gerne skulle begynde før barnet er 6 mdr gammelt. Det er en anbefaling lavet i samarbejde med WHO og i en sådan anbefaling er man nødt til at tage hensyn til at der i nogle lande ikke er mulighed for rent drikkevand, hvorfor det kan være direkte sundhedsskadeligt at give flaske for tidligt. Derfor amning længst muligt. I Danmark har vi ikke dette problem og hvordan det er hos jer ved jeg ikke?
Under alle omstændigheder lyder det fornuftigt at du forsøger at se om du kan få mere mælk i ham og på den måde mætte ham mere, men virker det ikke så tror jeg du skal forsøge med lidt skemad. Vælling kan sagtens springes over. Det er i princippet det samme som en tynd grød, så du kan ligeså godt gå direkte igang med grøden, når du fornemmer det er tiden. Læs i øvrigt mine artikler "Fra mælk til skemad og familiemad" og "Den første skemad", som du finder i min artikelsamling.
Med hensyn til søvnen og det at skulle puttes, så tænker jeg at I bliver nødt til at tage ham ud af liften, den er ved at være for lille, så der er ingen vej udenom. Nogle forældre vælger at montere hjul på tremmesengen, fordi de så kan blive ved at vugge imens barnet ligger i sengen, andre vælger at sige at nu er "vugning slut".
Det vil være en god idé om I kunne få en større dyne at sove med. Har han noget større omkring sig, så vil han forhåbentlig kunne føle strygheden omkring sig, på samme måde som liften har givet ham tidligere. Altså give ham fornemmelse af at være omsluttet. Det er kun naturligt at han reagerer, når han kommer fra en smal lift og over i en bred seng.
Hvis han plejer at blive ammet i søvn og ofte falder i søvn i armene, så prøv at lade ham blive ammet, men være ikke for lang tid om at flytte ham. Det er vigtigt at han oplever at han bliver lagt et andet sted, så han ikke pludselig vågner op og bliver bange fordi han registrerer at han ikke længere er i favn.
Jeg synes også han er for lille til at man kan forvente at han lægger sig til at sove af sig selv. Han har brug for at vide at I er der for ham og I skal reagere, når han græder. Men det er ikke det samme som at I ikke skal prøve at putte ham og se hvad der sker hvis I går. Græder han så kommer I tilbage og her prøver I så at vugge ham lidt ved at have hånden ovenpå ham og dynen og et stille syyy. Men nogle gange vil han måske falde til ro af sig selv og når I ser til ham 3 minutter efter, så er han måske faldet i søvn.
Jeg ved godt at I allerede forsøger dette, men prøv at holde fokus på at I er der for ham og det er en fin måde at gøre det på.
Med hensyn til en uro, så er der stor forskel på børn, så det kommer helt an på hvordan han er. Hvis han er en dreng som har let ved at blive fanget af noget og virker til at kunne finde roen ved at se på en uro, lytte til musikken igen og igen, så kan det være en god idé. Men hører han til de børn, som så slet ikke kan finde roen fordi de er nødt til at ligge og undersøge, lytte og derfor har brug for hjælp til at blive skærmet, så duer det ikke. Det kommer altså helt an på hvordan han er.
Det er korrekt at der er metoder, hvor man putter sit barn og går også selv om det græder. Og det er korrekt at nogle børn holder om med at græde efter 3 dage med denne metode. Jeg stiller dog spørgsmålstegn ved hvorfor de holder op med at græde. Er det fordi de har lært at de roligt kan lægge sig til at sove, for mor og far er lige inde ved siden af, eller er det mon fordi de lærer at det ikke nytter noget, de bliver ikke hørt?
Ud fra at jeres dreng står tidligt op og sover sine lure i løbet af dagen forholdsvis tidligt, så vil det kun være naturligt at han sover så tidligt om aftenen. Jeg tror der skal en helt anden rytme ind for dagen, for at ændre på dette og det kan godt være at skemaden vil have sin mission her.
Jeg synes dog du skal prøve at trække tiden med amning lidt mere og så se hvordan det går i løbet af de næste uger. Fra 5 mdr´s alderen kan du så begynde med lidt skemad og her kan vi så tale om hvordan en rytme for dagen kan se ud. Lige nu skal I i første omgang prøve at få jeres lille dreng til at sove i sin seng.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske