Svar: Bryst smerter
13. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Pia
Først et stort tillykke med den lille pige, hvor dejligt at få en lillesøster:o)
Det er flot at du kæmper for amningen og du skal bestemt også give det en chance. Det tager tid at få "sålelæder" på brystet og din datter tunge er ru som en kattekillings tunge, så det er som sandpapir, når hun burger tungen og malker på brystet. Hun er kun 13 dage, så giv hende lige et par uger mere:o)
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan amme hende i forskellige ammestillinger. Brug den stilling, hvor hun ligger almindeligt hen over maven, prøv at vende hende bagud under din arm og prøv at lægge dig ned, hvor du ligger på siden og I ligger mave mod mave.
Hvis du har et stort og blødt bryst, så kan det være en rigtig god idé at du folder en stofble og lægger den under brystet, så brystet bliver løftet mere op. Det er godt både når du sidder op og også når du ligger ned, hvor vorten ellers kan have en tendens til at bore sig ned i madrassen:o)
Vær opmærksom på hvad du bruger af ammeindlæg. Nogle gange hænger ammeindlægget fast i brystvorten og når du så skal tage indlægget af så får du hevet nogle at de nye hudceller med af. Derfor kan det være en god idé at bruge ammeindlæg af f.eks. silke eller du kan dryppe vand på brystet, når du løsner ammeindlægget, for at bevare brystvorten så intakt som muligt.
At slide hul på brystvorten kan også hænge sammen med om hun har korrekt fat. Det er rigtigt at hun skal have så meget bryst i munden som muligt, men har hun en lille mund og du har et stort bryst med en stor brystvorte, så er det jo begrænset hvor meget hun kan få ind i munden:o) Prøv derfor at se på hvordan hun sutter.
Hendes underlæbe skal være krænget ud og hun skal bruge sin kæbenår hun sutter. Du kan se at hun rokker med ørerne og hendes læber er udkrængede og ikke spidse. Hvis hun laver trutmund og har smilehuller så har hun for yderligt fat.
Prøv selv at sutte på en finger (så har du yderligt fat) og prøv at sutte på din underarm (så er munden, læberne krænget ud). Det er den bedste måde at forklare det på via email tror jeg:o)
Smerten kan være der lige når hun tager fat. Det er sådan at hun skal sutte lidt hos dig, så bliver der sendt impulser op til din hjerne at mælken skal begynde at løbe og så starter nedløbsrefleksen og mælken kommer. Det tager lidt tid og det er lige her indtil mælken kommer, at det kan gøre lidt ondt. Når mælken ført løber til, så plejer smerterne af aftage.
Normalt vil det måske tage 30 sekunder for nedløbsrefleksen at starte, så hvis du kan trække vejret dybt, tælle til ti og tænke i mælk der løber så går det hurtigt. Men hvis du sidder og spænder og tænker av, av, av, hver gang du lægger til, så forlænger du tiden til måske 3 minutter og det har ingen af jer gavn af.
Det kan være en rigtig god idé at du enten hånstimulerer brystet eller malker lidt ud før du lægger din datter til. Så har du fået sat gang i systemet, har fået taget toppen så brystet er lidt mere eftergiveligt og nemmere for hende at få fat i og så kan det måske gå lidt bedre for jer.
Håber ovenstående er til at forstå, det kan være lidt svært at forklare på skrift, så skriv endelig igen, hvis jeg skal uddybe. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske