Brev:
Spise og sove problemer
13. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Spise og sove problemer
Hej Helen
Jeg er ny medlem, så jeg vil lige kort fortælle om vores pige før jeg kommer til problemet.
Hun er født den 22 Jan 06 og vejede kun 2260. Hun er ikke født for tidlig bare en lille pige. Hun var fra starten svær at amme, da hun var så lille havde hun ikke kræfterne og faldt hurtigt i søvn. Jeg kunne ikke få hende vækket og når hun så skulle sove, sov hun dårligt fordi at hun var sulten. Det blev hurtigt til en ond cirkel. Jeg prøvede at amme så lang tid jeg kunne, men måtte til sidst pumpe mælk ud hver gang og give hende det på flaske, det gik bedre, men da jeg så ammede igen gik det galt, hun skulle have ekstra mm. på flaske ved hver måltid. Ja og så endte det altså med at hun gik helt over på flasken.
Det gik fint i et stykke tid, men efterhånden som hun blev større ville hun gerne have mere, og så gik det galt igen. Hun er ikke så nem at få til at spise, når hun bliver tilbudt flasken, drikker hun som regel 60 – 80 ml. og så skal vi bøvse, når hun så har bøvset, prøver vi igen. Hun tager som regel sutten og begynder at drikke, men så er det som om at hun er ved at kaste op når hun synker, og så gider hun ikke mere og bliver sur. (Jeg vil så lige sige at hun stadig er sulten for lægger jeg hende til at sove, eller stopper der, er hun utilfreds og vil ikke sove).
Det jeg har gjort er, at jeg har gået rundt med hende, givet hende sutten, så hun slapper helt af, og så kan jeg mange gange få hende til at spise noget mere. Er hun helt afslappet ligesom om natten, så er der ikke noget problem. Det er ikke så sjovt, for man har ikke lyst til at tage en tur i byen, med mindre at man kan nå at komme hjem til spisetid. Hun sover om dagen aldrig flere timer i træk, det er kun når jeg har været heldig og fået hende til at spise ca. 180 ml. for så er hun godt mæt. Ellers vågner hun flere gange i løbet af luren. Om natten sover hun bedre, men vågner også tit der. Skal ligge med hovedet drejet for hun har flad nakke og det er ikke altid at hun gider.
For at hun er tilfreds og sover godt, spiser hun omkring 160-190 ml. de gange hun drikker det kan man se at hun har det rigtig godt. Hun er ellers en glad og smilende pige.
Nu er hun snart 4 mdr. og vejer 5,5 kg. Hun har fået vælling i nogle uger den får hun om aftenen og drikker ca. 200 ml. Hun vil ikke sove før hun har fået det, græder når hun bliver tilbudt flasken og græder hvis ikke hun får den. Jeg prøver at synge for hende slukke lyset og give hende sutten, så falder hun til ro, og har hun så bøvset en 3-4 gange så drikker hun resten og så er der ro.
Jeg vil sige at det er mig der mest giver hende flaske, da hendes far tit arbejder i 12 timers vagt, så jeg kender nok mest til hvordan vi bedst får hende til at spise, så får far love at få bøvserne. Jeg skal lige huske at sige at hun kun kan drikke med et lille hul i sutten også med vælling, ellers er hun ved at kaste op. Så jeg har prøvet med en drikke kop hvor hun skal suge af, men der kommer det for hurtigt ud.
Nu er hun begyndt at få lidt grød, har fået det i 4 dage og det går nogenlunde, hun åbner ikke selv munden men med lidt flyver og sådan så kommer det da ind og så griner hun. Hvis hun er meget sulten vil hun ikke have det og så giver vi hende lidt flaske inden. Vi sætter hende i hendes skråstol og giver hende det der, så fungere det bedst, hun spiser ca. 5-6 teskefulde.
Problemet er nu at hun stadig ikke er vild med at drikke den flaske og er så sulten når hun skal sove. Vi skal også passe meget på, for får hun ikke bøvset nok og det vil sige 2-3 gange hver gang hun har drukket så kan det hele komme op. Hun havde en dag fået grød, bøvset, og så gav jeg hende flaske, så lavede hun bræk fornemmelse, op og bøvse igen, og så prøve med flasken igen, denne gang drak hun lidt, og så kom det hele op igen. Vi skal faktisk gå rundt med hende i en halv times tid for at vi er sikker på at hun har fået bøvset nok. Så spise måltiderne kan godt tage lidt tid.
Før spiste hun ca. hver 4 time. Kl. 8 om morgen, 12, 16, 20 og så en flaske mellem 2 og 4 om natten.
Nu har vi prøvet at lave det lidt om for vores sundhedsplejske sagde at hun skulle have nogle flere måltider ind, når nu hun er begyndt med grød og frugtmos.
I dag har vi gjort det sådan.
Var i seng kl. 21, sov til 1 hvor hun lige vågnede og fik en tår kamille te. Så sov hun til ca. 5:30 hvor hun så fik flaske (160 ml.). Så lagde vi os i sengen og hyggede lidt kl. 6:30 for så var hun færdig med at bøvse. Kl. 7:15 stod vi op og kl. 8.30 fik hun flaske (60ml.) sov fra kl. 9-11 (vågnede indimellem) fik grød kl. 11.15 og flaske kl. 12 (60ml.) sov så til middag fra 12:30.
Sidder og skriver nu, så planen for resten af dagen er så at hun skal have flaske når hun vågner ved tre fire tiden, her kan jeg måske få 160 ml. i hende. Så regner jeg med at hun vil have en lille lur ved 5 tiden og så op og have grød ved 17:30-18 tiden. Jeg ved så ikke om hun vil have en lille lur indtil at hun så skal spise kl. 20. Hvis ikke hun sover kommer hun i bad inden kl. 20 og hvis hun sover, kommer hun i bad når hun spiser kl. 20. kl . 21 plejer hun at blive puttet.
Det kan være at du har en bedre plan, for så må du meget gerne komme med den.
Det var en lang smøre, jeg håber at du måske har nogle råd til vores problemer, det er så synd for hende for jeg kan se at hun gerne vil spise, men kan ligesom ikke og så er det nemmere at lade være. Så derfor prøver jeg at hjælpe hende, ved at få hende helt rolig sådan lige før hun sover, eller ligger hende på mine bøjede ben. Hun bliver så glad når hun alligevel får det sidste mælk i sig. Så det er selvfølgelig døjet værd. Det er bare ikke så sjovt, for det tager lang tid og man er ikke meget for at få hende passet fordi at jeg helst selv vil gøre det.
Plejer de ikke at blive gladere for at få grød når der er gået noget tid, det er vel meget normalt at de i starten ikke er så vilde med at få sådan noget nyt i munden, er det ikke?
Jeg glemte at sige at hun også døjer med lidt hård mave, hun få laktulose og så er hendes mm. grøn allomin med en gul i. Kan vi give hende lidt sveske mos. Jeg mener at jeg ved vores store pige da hun fik mos, lavede mosen, frøs den i isterningeboksen og derefter i poser som var lige til at tage ud af fryseren, må man stadig det? (vores anden datter er 10 år, så det er et par år siden, så jeg kan ikke huske alt. )
Vi har selvfølgelig snakket med vores sundhedsplejerske om alt det her, men der er ikke noget at gøre siger hun, så nu vil jeg lige høre dig og du kender til en måde at løse problemet på.
Hilsen Annette