Svar: Spise og sove problemer
13. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Annette
Det er ikke første gang at jeg hører om børn som vægrer sig både ved brystet og ved flasken og som derved har svært ved at få dækket deres mælkebehov og jeg kan godt forstå at du synes der er frustrerende.
Jeg synes det er rigtig godt at du går rundt med hende og prøver at berolige hende, at du giver hende pauser ind imellem, så hun kan få bøvset osv. Det er helt i tråd med hvad jeg normalt vil anbefale og selvom du synes det er hårdt, så er det kortvarigt nødvendigt.
I takt med at din datter bliver ældre, bliver hun også fortrolig med at spise mere skemad, og dermed vil du på anden vis kunne få dækket hendes behov. Hun vil på samme måde også blive bedre til at drikke af en kop. Så tiden arbejder for jer og selvom det er rigtig hårdt lige nu, så er der lys forude.
Din plan for dagen ser umiddelbart fin ud. Det er meget passende for hendes alder med 3 lure dagligt og nattesøvn, afbrudt af at få flaske. Det er helt alderssvarende og okay.
Det er rigtigt at hun ikke tager de store mængder på flaske, men det er meget flot observeret at hun faktisk gerne vil have det, at hun virker gladere og mere tilfreds efterfølgende og at hun derfor har behov for din hjælp, for at få det ekstra at spise.
Ud fra din fortælling omkring amning, flaske osv. så tror jeg umiddelbart at hun på en eller anden måde har fået lært at sig at "lade sig nøjes" med lidt. Altså at hendes krop har indstillet sig på ikke at spise store mængder af gangen. Hun kan godt godt (netop fordi I virkelig har arbejde på dette) og det er simpelthen så flot at hun kan spise 200 ml om aftenen.
Jeg tænker i den forbindelse at skemaden netop kan være vejen frem for jer. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan begynde at spise lidt skemad og ved siden af dette bibeholde samme mælkemængde, så hun på den måde får øget sit behov via skemaden.
På samme måde som du giver skemad i skråstol, kan du også prøve dette i forhold til flaskegivning. En pige som din datter kan måske reagere mere "negativt" overfor flasken, hvis hun holdes i favn. Jeg ved det lyder mærkeligt og et er stik imod hvad man normalt anbefaler i forhold til at give flaske, men det kan være med til at gøre en forskel. Det kan også nogle gange hjælpe at lægge hende ned, f.eks. på sofaen ved siden af dig. Du kan lægge en sammenrullet dyne bag hende, så hun er let eleveret - igen en anbefaling mod de officielle anbefalinger, men det kan give en ændring for jer og det er også vigtigt at hun drikker sin mælk.
I stedet må du så prøve at give hende kontakten og nærheden, når ikke hun spiser og her skal hun naturligvis være i favn:)
Hendes hårde mave kan naturligvis godt hænge sammen med hendes væskeindtag. Jeg kan se at I har givet kamille, men I kunne jo også prøve med lidt almindelig vand. Prøv med vand af et lille snapseglas, som passer i størrelsen til hendes lille mund. Giv hende lidt vand sammen med skemaden.
Det er normalt at børn ikke lige i starten kan finde ud af teknikken med skemad, men det tager tid at finde ud af, hvordan man fører maden med tungen tilbage i svælget og synker. Øvelse gør dog mester.
Det er en rigtig god idé at forsøge med lidt sveskemos og også gerne lidt frugtmos. Brug det især som topping på grød eller som dessert. Det er udmærket at lave det selv og komme det i fryseren som du beskriver, du kan også købe det på glas, hvis det giver lidt mere overskud:o)
Jeg ved ikke om jeg har svaret præcist nok på dit spørgsmål, ellers må du spørge igen, hvis jeg skal uddybe noget. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske