Brev:
3 mdr - udviklingsspring?
14. maj 2006
Alder:
3 mdr.
3 mdr - udviklingsspring?
Kære Helen
Tak for dit svar sidst, som jeg går tilbage til med mellemrum. Der er nu sket nogle ting i siden, som jeg ikke kan forstå. Vores dejlige lille pige på nu 13 uger har vendt godt op og ned på sin ellers fine rutine. Jeg ved, og kan huske fra mit første barn, at dette jo sker jævnligt, jeg er er bare overrasket over, måden det tager sig ud denne gang, og jeg tænker på, om der sker noget rent udviklingspsykologisk - måske du har en forklaring?
Hun sover slet ikke godt om natten mere. De sidste ca. 10 dage sover hun fra ca. 20 til sit første natmåltid, der ligger mellem kl. 01-02. Herefter vågner hun ca. 1 gang i timen, og ofte kan jeg vende hende om på den anden side, hverefter hun sover videre 1 time. Hvor jeg tidligere først ammede igen ved 6-tiden, er hun nu begyndt at vågne for mad allerede ved 4.30-05 tiden. Jeg ammer hende meget i løbet af dagen, og forsøger med optrappet amning om aftenen, for at fylde hende godt op. Om dagen er hun også blevet mere urolig - virker i højere grad frustreret, når hun ligger på maven, ' svømmer' med arme og ben.
Igår var vi hos min søster og mand og deres dreng på 1½. Min på 4½ og nevøen lavede masser af dejllig fis og ballade, råbte og hoppede rundt. Hun var veludhvilet, men virkede alligevel lidt betuttet over al postyret. Da vi kom hjem lå hun med vidt opspilede øjne, grin fra øre til øre og med hektiske bevægelser - som om hun var helt speedet. Jeg lå ved siden af hende til hun faldt ned, det tog ca. ½ time, og så ammede jeg hende i søvn. En halv time efter vågnede hun med et skrig og græd helt utrøsteligt - dette skete to gange. Jeg tog hende straks op og holdt hende tæt til kroppen og sang. Dette fik hende til at slappe af.
I dag om eftermiddagen skete det samme igen. Jeg lå ned og ammede hende, og ca. ½ time efter hun var faldet i søvn vågnede hun igen og græd inderligt. Det eneste der hjalp var bryst. Hvad skyldes denne gråd, tror du? Jeg er jo lidt mystificeret eftersom hun stort set ikke har grædt siden fødslen!
Jeg tænker: måske er verden ved at åbne sig for hende, så hun mere end før har brug for 'ro, regelmæssighed...'. Vi tog hende også med i sommerhus - det synes hun ikke var sjovt. Kan det tænkes, at hun er meget afhængig af velkendte rammer? At det ikke er nok, at være der hvor mor/far er - men at hjemme er bedst? netop dette kan jeg ikke huske fra min første, som vi havde med overalt uden at kny.
Og endelig: (og som jeg håber du svarer bekræftende på ;)
Når hun som udgangspunkt er en god sover - vil hun så ikke falde tilbage til det, når hun har overstået denne udviklingshurdle (hvis det er det, det handler om)?
Og så et ble-spørgsmål her på falderebet. Sidst skrev du, at vi ikke skulle forcere renlighed om natten, hvis ikke han var parat. Og vi er helt enige. Men her forleden sagde han pludselig ved aftensmaden, 'Sigurd synes, at ble er kikset'...Hans ven Sigurd og han har åbenbart snakket om det. Jeg sagde med det samme, at det overhovedet ikke er kikset. Forklarede ham om hvordan kroppen fungerer, at hans krop ikke er helt klar til at smide bleen osv. Men såfremt han havde lyst, kunne vi forsøge en ble-fri nat.
Det gjorde vi så. Med lys på toilettet, blelagen og heftig af-tisning inden sengetid. Han vågnede i en sø om natten, vi skiftede sengetøj, han fik ble på (ville gerne). Næste morgen var den også meget tung. Kan man ikke sige, at det var et godt forsøg, men vi må vente? Og hvordan takler vi evt. drillerier, når han skal på koloni? (Jeg tager en snak med pædagogerne - det er mere, om du har et råd til hvordan vi ruster ham).
Mange hilsner - og tak for en super brevkasse!
Mor til 2 dejlige unger