Svar: 3 mdr - udviklingsspring?
14. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Mor til 2 dejlige unger
Du har ganske ret i at din lille pige netop nu er igang med et udviklingsspring og det hænger sammen med at hun nu nu kan se mere, se længere end hun tidligere har kunne.
For en måned siden var hendes verden stadig at være i favn, men den sidste måned er hun blevet meget mere bevidst om verden omkring sig. Hun drejer hovedet, når nogen kommer ind af døren, når hun hører nogen snakke, når hun fornemmer at solen forsvinder fra vinduet, når en fugl flyver forbi osv. Og hun fornemmer helt klart hvad der er hjemme og hvad der er ude, simpelthen fordi hun nu så småt er igang med at forholde sig til at verden er større end "favn".
Det er en rigtig fin observation du har gjort og en fin beskrivelse netop af hendes alder. Du har ret i at det lige nu kan være en god idé med lidt mere regelmæssighed og ro. I bør i hvert fald være opmærksomme på hvor mange forskellige steder I tager hende med, og hvor mange forskellige indtryk hun skal forholde sig til. Ikke at hun ikke må komme i sommerhus og hos venner, men det vil være en god idé at have med at tankerne, at hun, når man er ude, ikke skal forholde sig til at blive holdt af den ene og den anden, men bare skal have lov til at sidde hos mor og observere - det er alt rigeligt.
Vi nogen holde hende osv. så kan det i øjeblikket være bedre hjemme, fordi hun så ikke skal forholde sig til sine omgivelser, men kun til de forskellige mennesker:o)
Jeg er ret overbevist om at jeres datter nok skal lære sig at sove igen. Det er bare rigtig vigtigt at I fortsat er bevidste om hvordan I putter hende og at I ikke begynder at give hende en ny vane, med f.eks. at skulle have en sut eller et bryst i munden, når hun vågner op om natten.
Når det er sagt, så har børn omkring 12 ugers alderen også appetitspring og derfor er det normalt at de melder sig hyppigt og har brug for mere amning. Du skal altså finde en balance imellem at give bryst, når der er behov for det, men ikke gøre det til trøst, så din datter får en vane med at vågne hver time, fordi hun tror hun skal ammes.
I takt med at hun bliver ældre skal du jo også til at introducere lidt skemad og det vil også på sigt give ændring i soverutiner osv. Ofte kan det være med til at give lidt mere struktur på dagen. Så tiden arbejder for jer:o)
Med hensyn til jeres dreng, så er det en fin måde at I har klaret det på og det var godt at I gav ham lov til at prøve at sove uden ble. Jeg tror at I skal prøve ikke at fokusere på bleen og at det at bruge ble er babyagtigt, kikset, eller hvad det nu er. Man kan sige at det i sidste ende jo kan være med til at motivere jeres dreng til at prøve at blive renlig, at andre børn siger noget til ham, men han er ikke parat til det endnu og det er derfor vigtigt at han ikke føler sig forkert.
Man skal skelne imellem selvtillid og selvværd. Selvtillid er mere udefrakommende. Man kan få selvtillid af at vise at man har fået den sidste nye batmanfigur, har en byggemand bob madkasse osv. men selvværd er en følelse af at have værdi, at man er noget værd som menneske. I skal derfor styrke jeres drengs selvværd, for hvis han føler sig særlig og elsket og ved at han har værdi, så vil det være mindre betydningsfuldt om han bruger ble eller andet.
Jeg er overbevist om at mange af de andre børn på kolonien bruger ble, det vil virkelig undre mig hvis det ikke er tilfældet. Men igen er det ikke noget at gøre et stort nummer ud af, det er faktisk super godt at have en ble på, for så sover man meget bedre og så får man ikke våde bukser.
Håber I kan bruge mine overvejelser:o) Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske