Brev:
Jern, alkohol, badning
14. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Jern, alkohol, badning
Hej Helen
Min datter er 6½ måned og er hjemme hos sin far på barsel, mens jeg er startet på job igen. Hun bliver ammet morgen, eftermiddag, aften og evt. nat. Indimellem får hun enten min udmalkede mælk eller erstatning. Så hun kommer de fleste dage op på ca. 2-400 ml erstatning. Men indimellem er jeg jo hjemme hele dage, hvor hun så kun får min mælk.
Hun spiser grød med frugt sen formiddag/frokost, frugtmos efter middagsluren og grøntsagsmos om aftenen med kød eller fisk. Alt laver vi som regel selv. Hun spiser hvad vi byder hende smagsmæssigt. Portionsmæssigt svinger det lidt, men som regel spiser hun ganske fint. Så hun er nem!
Mit spørgsmål går på jerndråber - skal hun have det og i såfald hvor mange? Nogle dage kommer hun jo op på de anbefalet 400 ml erstatning, andre dage gør hun ikke.
Næste spørsmål går på alkohol og amning. Jeg skal til stor fest på fredag og vil egentlig gerne kunne drikke lidt rødvin m.m. Hvor længe efter skal jeg malke ud? Skal jeg have en promille på 0 og derefter malke ud eller hvad anbefaler du?
Noget andet jeg har tænkt på, nu er det dog ikke aktuelt længere, men da min datter ikke kunne tåle at jeg spiste løg, overvejede jeg hvor længe det blev ved med at være i mælken? Er det sådan at hvis jeg, rent teoretisk, ikke ammede i to døgn, ville det så stadig være der eller forsvinder det fra mælk igen?
Til sidst...hun elsker at gå til babysvømning og være i vandet i det hele taget. Hvad med til sommer? Hun er jo vant til 32-34 grader, ville det være OK at tage hende med til vandet, både herhjemme og i Italien? Jeg tænker både på temperaturen og saltvandet. Hun lider af mild børneeksem, vil det have betydning i forhold til at bade?
Det var lidt blandet, men glæder mig til at høre fra dig.
Ha' en god uge
Heidi :-)