Svar: Jern, alkohol, badning
14. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Hej Heidi
Det vil være en god idé at du giver din datter jerndråber de dage, hvor hun ikke får erstatning eller hvor hun kun får lidt erstatning.
Jern medvirker til dannelsen af de røde blodlegemer og styrker barnets immunforsvar. Man ved at jernmangel især opstår i slutningen af spædbarnsalderen og i begyndelsen af 2. leveår. Sundhedsstyrelsen henviser bl.a. til en undersøgelse, hvor man har undersøgt 50 børn på 8 mdr., der var delvist ammede. Undersøgelsen viste at 16 pct af disse børn havde anæmi og 31 pct havde jernværdier, der tydede på jernmangel.
Derfor anbefales jern tilskud og kun hvis man er sikker på at barnet tilbydes min 400ml erstatning dagligt, kan jerndråber undgåes.
Med hensyn til amning og alkohol, så går alkohol i mælken og det vil være i samme mængde, som du selv har i blodet. Alt efter hvor meget du drikker, må du malke ud så længe du har promiller i blodet. Drikker du kun enkelte glas vin og ikke stærk spiritus og lignende, så vil det sandsynligvis være fint at du malker ud en enkelt gang, når du kommer hjem og så kan du amme igen næste dag.
Men drikker du en del, så bliver du nødt til at malke ud flere gange før du lægger din datter til igen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Din datter må så få modermælkserstatning i stedet.
Med hensyn til løg og andre fødevare, så er der enkelte ting, som mødre fortæller kan påvirke deres børn. Alt efter hvilke fødevarer det er, så er det forskelligt hvor hurtigt vi optager disse og får dem "sendt ud i systemet", det kan variere fra et par timer til måske 6 timer. Det plejer at være sådan at hvis moderen har spist noget og barnet reagerer, så kommer reaktionen derfor i løbet af nogle få timer og ikke dagen efter. Løgene bliver således ikke ved med at være i mælken, hvis man kan sige det på den måde.
Med hensyn til at bade, så må du prøve dig frem. Det er ikke sikkert at hun bryder sig om det kolde vand herhjemme, hun er jo ganske lille. I Italien derimod kan hun dog godt have fornøjelse af at "blive svalet" lidt, hvis det er meget varmt. Alternativt kan man måske få fat i en lille balje, som man kan fylde med lidt vand, når det står i solen bliver det lidt varmere og så kan hun nyde det der.
Hun har jo bedst af at være i skyggen og har ingen glæde af at blive solbrændt! Det er kun mor, som måske gerne vil være lidt brun:o) Så masser at tyndt bomuldstøj, solcreme og en solhat og så i skyggen under en parasol, men det er en helt anden snak.
Med hensyn til hendes eksem, så vil sol og saltvand ofte have en god effekt på hendes eksem. Huden bliver dog meget let tør i sol og saltvand og derfor kræver det ekstra pleje med en god creme. Vær opmærksom på at hendes hud også kan være lidt mere sart overfor solen, netop pga eksemen og også derfor er en solcreme vigtig. Vær opmærksom på at klorvand til babysvømning ikke har samme gode virkning på huden som havets saltvand.
Jeg håber at jeg har fået svaret præcist nok. Også god uge til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske