Svar: For tidlig-fødte tvillinger på 4½ måned og madplan
14. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Det lyder som to dejlige og aktive drenge du har fået dig der:o)
Da dine drenge er født før tid og måske af den grund har lidt umodent tarmsystem, så synes jeg du bør være lidt varsom med skemaden. Derfor vil jeg i første omgang foreslå at du prøver med en lidt mere mættende mælk og det kunne godt være vælling.
Umiddelbart tænker jeg at allomin med rismel ikke vil have helt samme effekt, som en vælling, med den alder dine drenge trods alt har. Men er du i tvivl kan du prøve at kontakte beauvais diætist, som sikkert gerne vil rådgive dig omkring deres produkter.
Dine drenge er vandt til at spise Nan og derfor kan det også give lidt kludder i maven at skifte til et andet fabrikat. Derfor synes jeg du skal prøve med vællingen.
Prøv i første omgang med en enkelt flaske eller ikke mere end 200 ml dagligt og se hvordan de reagerer på det. Hvis det forløber godt, så kan du se hvad der sker de næste uger, og så stille og roligt gå igang med skemaden efterfølgende. Jeg synes dog det vil være godt, hvis de når at blive 5 mdr inden du begynder at introducerer dem for mos og grød.
Det er korrekt at frugtmos kan hjælpe på maven, hvis de har meget tendens til forstoppelse, men det er ligeså vigtigt at de får væske nok og derfor tror jeg du skal prøve at tilbyde dem ekstra væske i form af vand.
Prøv også at finde tid (selv om det er svært) til at lave noget gymnastik med dem, trille, rulle, tumle omkring, cykle med benene osv. Jo mere de bliver rørt jo mere sætter det også gang i maven.
Håber det vil hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske