Svar: Falde i søvn og pasning
15. maj 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Malene
Jeg har svært ved at se ud af dit brev, hvordan det helt foregår hjemme hos jer og derfor vil jeg prøve at dele nogle af de tanker med dig, som jeg får, når jeg læser dit brev. Du må prøve at sortere i de ting jeg skriver, alt efter hvad der kunne passe hos jer:o)
Din datter har en alder nu, hvor hun så småt begynder at opleve verden omkring sig på en anden måde. Hun kan se længere, hun fornemmer helt klart om hun er hos mor eller hos en anden, hun fornemmer rummet hun er i, lydene omkring sig, om der kommer nogen ind af døren osv. Hun har brug for at blive skærmet og finde roen og hun skal have hjælp til dette.
Når man er så lille som din datter er, så har man brug for en fast tilknytningsperson. Det vil sige at hun har brug for at vide at du er mor og hun har brug for at knytte sig til dig. Det kan derfor være forvirrende for hende, hvis hun passes af en anden person 3 dage om ugen og du er væk.
Hun har også brug for genkendelighed. Det at noget er genkendeligt er med til at give tryghed. Når flere er omkring hende, så er der en risiko for at ting gøres anderledes, at I ikke gør de samme ting, eller ikke gør tingene på samme måde. Igen forvirrende for hende.
Fordi hun er så meget mere opmærksom nu, så har hun brug for at hendes omgivelser er rolige. Hun spejler sig i mor og hvis hun mærker din ro, så bliver hun også selv mere rolig. Hvis du virker stresset eller urolig, så smitter det af på hende.
Du fortæller at hun falder til ro i dine arme, hun har brug for dig og lige så snart hun får lov at ligge der, så falder hun til ro - det synes jeg faktisk er godt. Måske hænger det sammen med at hun så ved hvor hun er - hos mor. Måske har hun en erfaring med at blive puttet og når hun så vågner, så er hun enten et andet sted, eller også er det en anden der tager hende op og hvor er så mor...er det sådan, så er det utrygt at skulle falde i søvn.
Jeg ved godt hvad det kræver at være selvstændig og det er også sådan at når man tager et valg så fravælger man automatisk noget andet. Når man vælger at få et barn så fravælger man også noget andet og det skal man være bevidst om. Jeg siger ikke, at du ikke skal have lov til at rejse og at arbejde, du skal bare vide at det er dit behov og ikke din datters behov.
Når det er sagt, så er det, som du selv er inde på, vigtigt at din datter passes af en som hun kender rigtig godt og det skal være en som kender hendes rutiner og som kan gøre tingene som du plejer at gøre dem. Altså en som også kender din datter rigtig godt. Det kan være tryghedsskabende at det er hjemme hos jer, men hvis det gør personen mere rolig at kunne være hos sig selv, så kan dette være den bedste løsning. Igen fordi hun spejler sig i vedkommende. Samtidig skriver du at hun er vandt til at være i hjemmet. Jeg tror desværre ikke at det perfekte svar på denne problemstilling findes, simpelthen fordi vi alle jo er forskellige.
Du må gøre det du i dit hjerte finder rigtigt:o) Håber du kan bruge mine tanker. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske