Svar: Ammestop og modermælkserstatning
15. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Du kan godt stoppe amningen ved at skifte hvert andet måltid ud med flaske, som du har planlagt. Det fungerer sådan at jo mindre din dreng dier hos dig, jo mindre mælk vil du producere. Altså hvis han ikke efterspørger mælk hos dig, så nedsættes din mælkemængde.
Det kan være en mulighed at du bibeholder amningen om natten, da du så slipper for at skulle op og varme flasker her. Det kunne måske være rart for jer begge og det er ikke sikkert at han vil bide dig om natten, hvis det foregår mere eller mindre i søvne.
Det er først fra 6 mdrs alderen at du kan begynde at tilbyde vand om natten. Indtil da har han stadig et stort mælkebehov og bør få mælk, når han er sulten og ikke vand.
Du skal være opmærksom på dit bryst. Hvis det bliver rødt, varmt, ømt er der en risiko for at du er ved at udvikle en brystbetændelse og så skal du få ham til at die hos dig, så han kan tømme dit bryst.
For at undgå brystbetændelse er det derfor vigtigt at du trapper langsomt ned, så produktionen kan nå at nedsættes.
Det er fint med allomin 1 og det er den erstatning du skal give, hvis du ikke ammer. Du behøver ikke at skifte til allomin 2 ved 4 mdr, selvom det står på pakken, men du kan bare blive ved med at give allomin 1, hvis han trives med dette.
Du beregner hans mælkebehov ud fra hans vægt. Han skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige at hvis han vejer 6000g, så skal han have ca 1000 ml mælk i døgnet. Hvis du både ammer og giver flaske (½ af hver) så skal han således have ca 500 ml på flaske og du må gå ud fra at han tager ca 500ml på brystet. Når du giver flaske bør der være lidt tilbage i flasken, så er du sikker på at han har taget, hvad han kunne spise. I takt med at han nedsætter din mælkemængde vil han spise mere og mere på flaske og tilsidst vil din amning så stoppe.
Først efter 9 mdr´s alderen må komælksprodukter udgøre en større del af barnets mælkeindtag. Hvis der gives sødmælk er der en risiko for at barnet får for meget protein og kommer til at mangle jern.
Med hensyn til honning, så mener jeg ikke at dette går igennem modermælken. Du kan således godt spise lidt honning.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske