Brev:
Søvn og mad-strejke
15. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Søvn og mad-strejke
Kære Helen.
Vi har stadig soveproblemer med Elias, nu lidt over 6 mdr.
Efter dine tidligere gode råd, sover han nu i egen seng. Han er endda bevist om at han skal sove og et stort smil ved putning. Jeg gir ham en flaske inden han blir puttet (min mælk er helt forsvundet nu efter jeg var syg) og efter nussen 10-15 min til "sov trygt baby" musik gir jeg ham hans elskede sovefrø, som han kysser og krammer inden han falder helt i søvn. Dejligt og nemt at putte ham nu!
Han sover nu 2-3 timer stort set uden at vågne, lige efter han er lagt. Så begynder opvågningerne, eller hvad vi nu skal kalde dem...det er stadig som jeg tidligere har beskrevet nærmere en slags sprællen som eskalerer til voldsomt kasteri med hele overkroppen..- det er egentlig supernemt at hjælpe ham videre,- blot en sut, eller om på siden eller en rolig vuggen i 1 min med hånden på mave/numse ell lign.. - lader jeg ham være, - Så ender det med opvågning og han blir ked af det...fordi han er træt og "blev vækket".. det er selvf. også prøvet..!
Det hele ville være til at leve med, hvis ikke det var fordi at det sker mindst en gang i timen. Det blir også tydeligt værre og værre som natten skrider frem. kl 4-5 er det så voldsomt at det sker hvert 5. min, og jeg står op og laver en flaske. Herefter sover han rimeligt pænt den sidste time, inden vi står op.
Mit første spørgsmål er derfor: Kan det være at Elias trods alder stadig bør have mere mad om natten? Han er ikke vejet de sidste par uger, men er stadig lille...vejer nok kun knap 7 kg..
Andet spørgsmål er mht skemad... Elias har altid været glad for sin risgrød! Og frugtmos..men ikke grøntmos. Har lavet det selv,- købt det,- prøvet alverdens forskellige... Han vil IKKE ha grøntsager! Og heller ikke andre grødtyper end risgrød. Han laver "kvalme" lyde, drejer hovedet væk og blir ked af det, hvis jeg blir ved at tilbyde det... Så det ender ofte med en flaske allomin2 istedet.
Og nu spørger jeg så igen til allomin2 (for 3. gang... undskyld :-) hvor meget må han få af det i døgnet? Og er det en ide at tilbyde ham mad oftere end hver 3. time i løbet af dagen? Jeg plejer at gi ham 200 ml (en brik) af gangen.. og lige pt hvor jeg har forsøgt med grøntmos og andre grødtyper, vil han end ikke ha sin risgrød! Måske kun én gang om dagen plus frugtmos!
Men det er jo ikke sund kost i længden... Hvad er bedst..at prøve med risgrøden og frugtmosen 1-2 gange og så allomin2 for resten? Jeg synes af have læst i andre svar, at man kan gi helt op til 1 liter allomin om dagen... er det rigtig?
Det er rigtig ærgeligt at han ikke vil have grød/mos.. han gylper nemlig stadig meget og grøden ligger bedre i maven. Han har fået hård mave efter min mælk er forsvundet, har dog afføring hverdag (men kæmper/presser voldsomt...) kan det være med til at han siger nej tak til skemaden?
Han får lidt sveskemos hver dag Det er nemlig det han allerbedst kan li... får nok 50ml. Er det ok? Tror det er med til at han trods vanskeligheder kommer af med sin afføring.
Rugbrød er også ok.. men det er mest noget han udforsker,- splitter ad,- men gumler også på det,- mens jeg spiser min mad. Kød mixet i grønt vil han jo så heller ikke ha!
Skal jeg afvente nogle dage,- en uges tid og så forsøge med enten grønt eller anden grødtype igen?
Nå, det blev alligevel et længere svar.
Ser frem til endnu et af dine gode svar..
Venlige og trætte hilsner
Anja