Svar: Søvn og mad-strejke
15. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Da du/Elias tilsyneladende har god effekt af en flaske om natten, så synes jeg du skal forsøge dette. Det er korrekt at han rent ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten, her efter 6 mdr´s alderen, men han kan jo godt finde det tryghedsskabende at få flasken og derfor er det helt i orden at du giver ham den. Man skal ikke holde så fast på principperne at det faktisk lyder 'skidt' for jer begge.
Derfor foreslår jeg at du prøver at giveham en flaske lidt tidligere på natten eller sen aften i håb om at han så kan sove et par mere rolige og sammenhængende timer. Det er ikke kun dig, der synes det ville være rart - Elias har bestemt også behov for det:)
Det er så flot at han nu puttes i egen seng og det går så fint. Det er til gengæld helt efter bogen... 7, 9, 13... super.
Med hensyn til skemad og introduktion af grøntsager, så synes jeg du skal benytte dig af at han er nogenlunde tilfreds med risgrød. Brug derfor risgrøden som en basis og kom grøntsagsmos på grøden som topping. Det kan være mos af f.eks. gulerod.
Hvis du har prøvet med kartoffel, så er der nogle børn som ikke bryder sig om denne konsistens. Prøv derfor i stedet med andre grøntsager, f.eks. gulerod, ærter, squash, blomkål, avocado og lignende. Kog grøntsagerne godt møre og blend dem med en skefuld smør eller olie og lidt allomin 2.
Så længe Elias er under 9 mdr gammel, så udgør mme fortsat en stor del af hans indtag. Han er så stor nu at han er forholdsvis selvregulerende, men det er korrekt at nogle børn på hans alder vil kunne spise 1000ml dagligt. Det kommer dog an på deres størrelse og det kommer også an på hvor meget skemad de spiser.
Da Elias nu er 6 mdr gammel, så må han gerne få mere allomin 2, det er især i alderen 4-6 mdr at tilskudsblandinger skal begrænses til max 400ml dagligt. Forskellen på allomin 1 og 2 tror jeg umiddelbart ikke er så stor, så derfor kan du roligt give ham allomin 2, hvis den fungerer godt hos jer. Er du i tvivl og vil du gerne vide mere om netop allomin, så kan du prøve at kontakte Beauvais diætist og få helt klar besked.
Jeg vil sige at han som minimum bør få 750 ml dagligt og derudover tilbydes grød/mos. Jeg synes det er vigtigt at du lader ham spise forholdsvis store mængder på flasken, da han godt kan dette. Det kan være problematisk hvis han på sigt lærer sig at lade nøjes med lidt, så kan det blive for lidt. Med hensyn til grød og mos, så er princippet dog at han har bedre af mindre portioner og så evt. 2 gange om dagen, end en stor portion midt på dagen.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Allomin 2
Formiddag: Allomin 2 f.eks. før lur
Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop/snapseglas
Middagslur
Eftermiddag: Allomin 2
Aften: Grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert, vand af kop/snapseglas
Sen aften: Allomin 2
Nat/tidlig morgen: Vand eller Allomin 2
Sveskemos kan have en god effekt på maven, men det kan andet frugtmos også, og du må forsøge dig frem. Det kan også være at du skal tilbyde mere vand. Der er helt sikkert en sammenhæng imellem forstoppelse og manglende appetit, så det er meget vigtigt at du sørger for at holde hans mave igang. Du kan også give laktulose.
Kød kan du vente med til han interesserer sig lidt mere for skemaden igen. Giv ham gerne brødskorper (som tvebakker) i hånden, agurkestave og lignende og lad ham sidde i høj stol, så I spiser sammen. Det hjælper også på interessen for at spise.
Du kan ikke forvente at han kan spise rugbrødshapsere endnu. De fleste børn er omkring 8 mdr før de mestrer at tygge:)
Håber dette hjælper jer lidt videre. Held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske