Svar: 2 år og sover dårligt om natten
16. maj 2006
Alder:
2 år
Kære Camilla
Hvor dejligt at du er gravid igen, et stort tillykke med det:o)
Det er rigtig godt at jeres datter er glad for at blive lagt i sin seng og kan falde i søvn uden de store problemer. Det viser at hun umiddelbart er tryg ved at skulle sove og ikke er ked af at ligge i sin seng.
At hun vågner om natten, lyder umiddelbart meget alderssvarende. Hun er nu så stor at hun begynder at fornemme fare, altså at noget kan være farligt, og mange børn drømmer rigtig meget. Dagens oplevelser skal jo bearbejdes i drømme.
Jeg tænker at det derfor er rigtig vigtigt at du ikke lader hende græde, da det er trygheden hun har brug for og derfor må jeg også beklage og sige at du nok ikke kan bruge "godnat og sov godt" da det netop er princip om at lade børnene græde:o(
Hvor stor er du i din graviditet. Er det sådan at din mave begynder at fylde? I hvert fald beskriver du at du har gener og det betyder jo at du ikke kan bære rundt på din datter som tidligere. Ikke at det er negativt at du venter dig, misforstå mig ikke:), men det at du er gravid medfører allerede nu en ændring i forhold til din datter og det skal hun forholde sig til. Det kan også gøre at hun drømmer mere om natten.
Derudover tænker jeg om hun stadig sover i tremmeseng? I givet fald kunne det være at det var nu at I skulle skifte til en seng, som hun selv kan komme ud af. Det kan godt give en risiko for at hun så render ind og ud af sengen flere gang og at I må tilbage og putte hende igen; men det kan også have en positiv effekt på den måde at hun ved at hun kan komme ind til jer, når hun vågner og hun behøver derfor ikke gå i panik.
Alternativet til jeres seng om natten, kunne måske være en madras på gulvet. Når hun så vågner om natten, så kan I lade hende sove videre trygt og rart i soveværelset, men ikke i jeres seng. Det vil på sigt også være langt lettere at få hende flytte til eget værelse fra en madras på gulvet, end fra smørhullet i dobbeltsengen:o)
Fortsat held og lykke og tilykke med 2 års fødselsdagen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske