Svar: Mave problemer
16. maj 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Tillykke med den lille pige:o)
Jeg kan ikke se ud af dit brev om din lille pige er født før tid, hvis hun er født før 37 uge, så kan hun have lidt umodne tarme og så bør du ikke give hende grøn allomin. Bare for at nævne det for en sikkerheds skyld:o)
Dernæst tænker jeg at det er normalt at afføringen ikke længere er helt så hyppig, når barnet er omkring et par måneder. De første mange uger kan afføringen være helt vandig og der kan være afføring flere gange dagligt, således at man ikke laver meget andet end at give mad, skifte ble, give mad, skifte ble osv. Hver gang man giver mad, så kommer der noget ud.
Nu har din datter en alder, hvor hun ikke længere vil have afføring helt så tit og den vil ændre sig og ikke virke så vandholdig. Når hun får fuld modermælkserstatning, så vil det være okay at hun har afføring 1 gang i døgnet. Afføringen må ikke være fast eller knoldet, men skal stadig være som grød. Hvis afføringen er hård, så bør du give hende laktulose og så kan du sandsynligvis ikke klare det med erstatning.
Da hun er vandt til at få Nan, så synes jeg umiddelbart at du skal prøve at give hende Nan HA. Det kan have en god effekt på tarmfunktionen.
Prøv også at give hende lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer i cirkelbevægelser rundt om navlen i urets retning.
Du kan også lave lidt lune omslag. Tag f.eks. en stofble, fold den sammen, så den er ca 15 cm i bredden, stryg den lun og vikkel den rundt om maven på din datter, uden på tøjet. Svøb hende i dynen og prøv med en sut:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske