Svar: Dagssøvn og sund eller usund kost
16. maj 2006
Alder:
13 mdr.
Hej
Som med så meget andet, så er det meget forskelligt hvornår børn kan nøjes med en lur dagligt. Generelt vil jeg sige at de fleste børn mellem 12-18 mdr begynder at trappe lurene ned fra 2 til 1.
Det lyder derfor helt sandsynligt at det er det, din datter er igang med. Nogle dage vil hun være træt og have behov for 2 lure, andre dage vil hun kunne nøjes med en. Overgangsperioder er altid svære:o)
Når hun skal I dagpleje vil hun sandsynligvis kunne nøjes med en enkelt lur de fleste dage, men samtidig vil hun opleve så meget nyt, at hun også bliver mere træt. Din dagplejer vil dog være vandt til dette og det vil undre mig meget om det skulle blive et problem:o)
Med hensyn til mad så kender jeg indholdsfortegnelsen på solgrød. Umiddelbart tænker jeg at det må være som almindelige havregryn med frugtstykker, men hvad der er tilsat af sukker og lignende, må du tjekke på pakken.
Du skal være opmærksom på rosiner. Det er sådan at børn under 3 år ikke må få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis barnet spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
Med hensyn til figenpålæg, så er dette jo så vidt jeg ved uden farvestof og konserveringsmidler. De kan indeholde spor af nødder, hvilket kan have betydning i forhold til fødevareallergi og så er der sukkerindholdet. Figenpålæg på et stykke rugbrød er vel umiddelbart okay, man skal bare være opmærksom på at det klæber til tænderne og dermed kan give huller.
Samtidig mener jeg dog at figenpålæg og lignende vel godt kan betegnes som "slik". Det er okay en gang imellem på et stykke rugbrød, ligesom pålægschokolade er okay på et stykke rugbrød, hvis man sammenligner med en fed spegepølse. Men det er uhensigtsmæssigt at det udgør størstedelen af madpakken og det kan ikke gøre det ud for rigtig frugt. I en madpakke bør være mere grønt og andet sundt tilbehør fremfor figenstænger. Altså lidt engang imellem er okay, men det bør ikke være hovedbestanddelen i madpakken:o)
Det var min mening:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske