Brev:
Meget urolig dreng på 3 mdr
16. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Meget urolig dreng på 3 mdr
Hej Helen
Jeg skriver fordi jeg har en dreng på 3 mdr, en lille urolig en om dagen. Jeg ammer ham stort set kun om natten, jeg valgte i samråd med min egen sundhedsplejerske at begynde og give ham flaske, da han begyndte at protestere ved mit bryst, jeg har ammet ham fuldt ud fra fødslen og indtil for ca 3 uger siden, han har aldrig sovet ret meget om dagen, ca 2-3 timer, så jeg er bare på hele dagen. Han sover heldigvis godt om natten.
Mit problem og spørgsmål er nu at han er begyndt og kun sove et kvarter eller en halv time af gangen og så skriger han op og er utrøstelig, han spiser heller ikke det som han burde ca 400-500 ml på flaske i løbet af et helt døgn, han vejer 5300g og er 58 cm lang. Jeg malker ud indimellem som han så selvfølgelig får på flaske, jeg har prøvet at byde ham mere at spise inden han bliver lagt ud i barnevognen, men det vil han ikke have. Det er enormt stressende at han hele tiden er på.
Jeg kan ikke bare stille ham ud og sove, jo det kan jeg godt men så skriger han efter en halv time, jeg har en pige på 4½ også, så der er nok at se til hun er i børnehave i dagtimerne, og min mand kommer sent hjem fra arbejde.
Han tisser fint og har affføring hver anden dag, han spiser ikke ret meget om aftenen, sommetider får han det sidste måltid ved 18 tiden og så prøver vi igen senere ved 20 tiden men han vil hellere sove og det er forståeligt nok da han jo ikke sover ret meget i dagtimerne, vi har valgt at lade ham sove om aftenen. Han er dog svær at få til og falde til ro om aftenen, da han er overtræt.
Min pige ammede jeg ikke ret meget da hun var for tidlig født og da brugte vi suttebrik også, så min succes med amning er ikke stor.
Han spiser ca 70-90 ml pr. måltid også selvom der er gået 3 timer imellem måltiderne og han er sulten, men han bliver hurtig mæt åbenbart.!?
Får han for lidt at spise og hvorfor er han så urolig, har hans lille mave vænnet sig til ikke ret store måltider af gangen? Han får ca mad hver 2½-3 time. Sidste gang han blev vejet havde han taget 400 g på på 14 dage og det er jo egentlig okay, men han er blevet meget urolig siden han sidst blev vejet.
Har du nogle ideer eller tips som vi kan prøve, vi har døjet lidt med kolik med ham også, prøvede zoneterapi men uden succes, og det virkede også som om at han var kommet over det med maven, har også prøvet Mylicon dråber, de virkede lidt!
Vi i familien er ved at gå ud af vor gode skind og skal snart have noget hjælp, han trives dog, han smiler og pludrer også, så vi forstår ikke hvad der er galt?
Han skal til 3 mdr vaccination i næste uge, og der vil jeg selvfølgelig få ham undersøgt grundigere, men det kunne jo være at du havde en god ide til hvad vi kan gøre??
Mange hilsner
Dorthe Søndergaard