Svar: Meget urolig dreng på 3 mdr
16. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Dorthe Søndergaard
Det lyder som om du har fået en lille dreng, som er utroligt meget på og gerne vil følge med i alt for meget i løbet af dagen. At han gerne vi smile, pludre, se sig omkring og opleve verden og han bliver alt for træt af det.
Nogle børn er rigtig meget på og siger ikke selv fra og de skal have hjælp til at koble fra og lukke lyde ude. Hjælp til at finde roen.
Derfor tror jeg du skal prøve at få skabt en mere fast rytme i løbet af dagen. Når din store pige kommer hjem så sker der en masse, som han igen gerne vil følge med i, og har han ikke fået sove godt nok om formiddagen, så bliver han alt for hurtigt overtræt og så er det skruen uden ende.
Jeg vil derfor foreslå at du prøver at skrue en plan sammen, som indeholder lidt mere faste tider for hvornår han spiser, sover, leger osv. og det skal naturligvis være en plan som kan hænge sammen med at din datter skal afleveres i institution osv.
Det lyder ganske rigtig at han kan have lært sig at spise lidt og dermed lade sig nøjes med mindre, end han egentlig har behov for, for at sove tungere og længere. Derfor må du prøve at holde lidt pauser ind imellem flaskegivningen, så han ikke får lov at slippe for mælken, men måske til sidst tager lidt mere. Det kan være en pause på 5-10 minutter, hvor I snakker, pludrer osv. og så prøver du med flasken igen osv.
Jeg ved at det på den måde kan tage lang tid at få ham til at tage sin flaske, men hvis det kan fylde ham op, så han så kan sove et lidt længere stræk, vågne op og være mere sulten og glad, så er det måske det værd i sidste ende.
Hvis han vægrer sig meget for flasken, så prøv at lade ham ligge på sine dyne eller på dine lår, når du giver flasken. Hvis du har en skråstol eller autostol kan du også prøve at give ham flasken imens han sidder i den. Det hjælper nogle gange at få brudt et mønster på den måde.
En plan for dagen kunne se således ud (tiderne må du prøve at passe ind i forhold til jeres rutiner):
Tidlig morgen: Flaske
Morgen: Flaske
Lur imens I kører til børnehaven: Det vil være godt hvis du kan aflevere storesøster imens han sover i barnevognen, således at når du kommer hjem, så kan han sove videre uden at blive vækket
Efter lur: Flaske
Frokost: Flaske
Middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes igen, sover igen lidt imens I henter storesøster i børnehave
Sen eftermiddag: Flaske
Aften: Flaske
Sen Aften: Flaske
Nat: Flaske
Som du kan se er der rigtig mange flasker her og det kan godt være at det er alt for meget i forhold til din dreng. På den anden side vil det være okay hvis han kan spise f.eks. 90-100ml hver gang her, så får han sit behov. Det er altså en balance imellem at tilbyde hyppigt, men heller ikke så hyppigt at han kommer til at spise for lidt, så kan det være bedre at der går længere tid imellem.
Håber ovenstående giver mening og at det kan hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske