Brev:
Mad ud af huset og alkohol
16. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Mad ud af huset og alkohol
Kære netsundhedsplejerske
Min søn på snart fem måneder spiser mellem 1/2 og 3/4 dl grød ved middagstid hver dag. Dertil får han vand af en kop med sutteflaske-tud på. Det har han nu gjort i halvanden uge, og grød er min ven – jeg får sådan en fin og næsten sammenhængende søvn om natten :o)
Mit spørgsmål er: Efter, han har fået grød tilbyder jeg ham brystet. Han tager ganske få slurke og nogle gange gylper han bagefter. Han har faktisk aldrig gylpet overhovedet, så jeg har tænkt på, om det er OK at stoppe med at tilbyde bryst efter grøden?
Om tre uger skal vi til bryllup. Min søn må heldigvis komme med, og jeg har tænkt mig at begynde at give ham kartoffelmos i weekenden, så han forhåbentligt har vænnet sig til det, når vi skal til bryllup. Så skal han jo kun ammes nogle få gange i løbet af dagen.
Mine spørgsmål er:
1. Jeg plejer at lave hans grød af f.eks. majsmel og en brik allomin. Det varmer jeg i microovn, og det er så nemt. Jeg vil foretrække, han får det samme som han plejer, når vi skal til bryllup. Men jeg ved ikke, om der er microovn og/eller komfur. Har du et forslag til, hvordan jeg så laver grød til ham?
2. Om aftenen skal han jo så have kartoffelmos. Jeg har tænkt mig at lave det hjemmefra, fryse det ned (kan jeg det?), og tage kartoffelmos-is-klumpen med i en beholder. Vi skal spise på en kro, så her forventer jeg, jeg kan få en tjener til at varme mosen i microovn. Er det en forsvarlig måde at gøre det på, eller har du andre forslag?
Og nu til det allerværste. Jeg har lige læst i din brevkasse, at man skal malke ud, når man har drukket alkohol. Det vidste jeg godt, men jeg havde åbenbart misforstået noget. Jeg troede, promillen i mælken altid svarede til promillen i blodet. Altså at hvis jeg drak et glas vin og ventede en time med at amme, ville mælken være alkoholfri.
Og i sidste weekend var vi til fest. Jeg fik 5-6 genstande over lige så mange timer, og min søn fik mme så længe. Jeg kom hjem (han var blevet passet), ventede halvanden time, og lagde ham så til. Jeg har det elendigt. Hvor forfærdeligt er det, jeg har gjort? Hvad kan der ske? Har jeg drukket ham fuld? Kan han have taget skade?
Kærlig hilsen en fortvivlet mor