Svar: Mad ud af huset og alkohol
16. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære fortvivlede mor
Jeg har undersøgt det med amning og alkohol lidt nærmere og så vidt jeg kan finde ud af, så er det faktisk sådan at der fortsat er promiller i mælken, selvom der ikke længere er i blodet. Det er derfor nødvendigt at man malker ud og kasserer mælken, også selvom der er gået timer efter at man sidst indtog alkohol.
Men når det er sagt, så tror jeg bestemt ikke at din dreng har taget skade. Det er jo hvis barnet gentagne gange udsættes for alkohol gennem mælken at det giver problemer.
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver endnu mere ulykkelig ved at læse dette, men du bliver nødt til at sige til dig selv, at du jo har gjort hvad du vidste og du vidste ikke bedre. Det gør du så nu. Altså næste gang du skal i byen og indtager alkohol, så skal du sørge for at malke ud og kassere mælken. Vi skal alle lære hele tiden og alle forældre gør noget, som man nogle gange fortryder, det hører med:o)
Med hensyn til dine øvrige spørgsmål, så kan du godt lave både grød og grøntsagsmos på forhånd. Enten fryse det ned og lad det tø langsomt op i køleskabet på stedet, eller også lave det frisk, medbringe det koldt på turen til stedet og så sørge for at det kommer på køleskab så snart I når frem.
Uanset om der er mikroovn eller komfur, så kan du godt varme maden op inden det gives og er der ikke nogen af delene, så må du kunne få noget kogt vand og varme det i 'vandbad'.
Rigtig god fornøjelse og sender dig et stort knus. Det er okay, tag det roligt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske