Brev:
Mad og raseri, knap 11 måneder
16. maj 2006
Alder:
11 mdr.
Mad og raseri, knap 11 måneder
Hejsa,
Jeg har længe læst dine super gode svar til andre i brevkassen, men føler at tiden er kommet til selv at stille et par spørgsmål.
Min datter Ronja er nu 10 ½ måned gammel og er en aktiv og glad pige. Hun er ca. 70 cm og vejer ca 8.5 kilo.
Hun har fra starten udviklet sig meget fint motorisk - hun kunne dreje sig fra ryggen på maven fra tre måneder, kunne krydskravle fra 6 måneder og tog sine første skridt alene for et par uger siden. Hun er en rigtig krudtugle, altid på farten og i højt humør.
Hun går i vuggestue/børnehave en hel dag og tre formiddage om ugen.
Jeg skriver til dig fordi at jeg kunne bruge nogle råd angående mad. Ronja er nemlig utrolig svær at få til at spise ordentligt. Jeg stoppede med at amme hende for ca 1 måned siden, da hun tre dage i træk ikke ville spise ved mig. Jeg var da nede på morgen og aftenamning og de sidste uger var det mere en kamp end hygge at amme hende. Jeg har ikke kunnet mærke nogen tegn på savn af amning fra hendes siden da, så det er gået helt udramatisk.
Problemet er at hun generelt er meget småt spisende. Hun gider generelt ikke mad fra skeen og kniber hurtigt munden i. Ronja vil ellers gerne have "normal" mad og gerne på en gaffel, men min fornemmelse er at hun ofte ikke har tålmodighed til at sidde og spise længere tid af gangen. Og det tager jo unægteligt noget længere tid, når hun selv skal få maden i hånden, føre den op til munden og tygge den. Hun har iøvrigt seks tænder. I starten syntes hun at det var spændende og spiste fint selv (med fingrene).
Vi forsøger at lave mad som også passer hende, dvs. masser af pasta, kødboller, grøntsager, osv. som er nemme selv at få fat i. Jeg forsøger også at variere meget og servere indbydende mad med alle farver, former, osv. Men inden for den sidste måneds tid er det bare blevet sværere og sværere.
Efter 3-5 minutter, vil hun ikke sidde stille længere (heller ikke hvis vi underholder hende og giver hende legetøj i hånden), kniber munden sammen, ryster på hovedet og gør alt for at komme ned fra hendes stol. Det meste af maden ender på gulvet og ikke i hendes mave.
Vi har prøvet alt, også i kombination - mad til hånden, mad på gaffel, hjælpe med at få maden på gaflen, mad med ske, sidde på skødet når vi spiser, osv. Det er derfor meget begrænset hvad hun får af fast føde for øjeblikket, hvilket vi desværre mærker om natten.
I løbet af dagen viser hun nærmest ingen tegn pä sult - kun når hun bliver træt. Der er hun til gengæld ofte for træt til at spise normalt og græder indtil hun får en flaske. Flasken tager hun faktisk heller uden brok. Først kniber hun læberne sammen og ryster på hovedet for derefter at kaste sig over den og drikke det hele... Men igen, kun hvis hun er træt.
Jeg er klar over at du anbefaler at give mælk med kop. Ronja vil dog ikke drikke mælk af koppen - hverken sødmælk eller MME. Til gengæld drikker hun meget gerne vand.
Om natten er hun begyndt at vågne ofte efter at hun spiser så lidt om dagen. Vi er derfor begyndt at give hende en natteflaske igen klokken ca 23-24. Klokken 05-06 vågner hun så igen og er sulten.
For øjeblikket ser Ronjas dag sådan ud:
05-06: Vågner, drikker ca. 200 ml MME
07.30: Bliver afleveret i vuggestuen
08.30: Får tilbudt lidt brød i vuggestuen, tygger et par små bidder
10.00: Får tilbudt grød med frugtmos i vuggestuen, spiser ca 0.5-1.5 dl
10.30-11.15: Sover (for det meste 45 minutter, men kan sove op til 1.5 time)
12.00: Bliver hentet i vuggestuen (bortset fra om mandagen, hvor hun først hentes klokken 16.30)
12.30: Får tilbudt frokost med mig hjemme: Blandet tallerken med fx. ostehapser, kogte grøntsager, brød med pålæg, evt. pastarester fra aftenen før. Spiser et par bidder ost, et par stykker grøntsager, evt. et par bidder pasta, men alt i alt meget lidt. Nægter at spise grøntsagsmos dertil. Og brødet er hun overhovedet ikke interesseret i.
13.30: Drikker ca 160 ml MME (har vi indført igen, da hun ikke spiste mere uden eftermiddagsflasken, men vågnede mere om natten)
Ca 13.30: Sover eftermiddagslur på ca 1.5 time. Tidspunktet varierer meget. Nogen gange falder hun først i søvn ved en 16-tiden
16.00: Får tilbudt frugtmos og frisk frugt. Spiser et par små bidder frugt og måske 10 mundfulde frugtmos.
17.30: Får en rå gulerod at gnave i imens jeg laver mad, gnasker lidt på den
18.30: Får tilbudt aftensmad som os og frugtmos til dessert. Spiser meget lidt - et par mundfulde pasta og et par ærter. Nægter at spise moset mad derimellem. Vil for det meste ingen dessert
19.30-20: I seng. Aftenflaske med ca 220 ml MME, drikker alt
24: Natflaske med 220 ml MME, drikker alt (har vi indført igen efter at hun begyndte at vågne ved en 02-tiden hver nat)
Vi har valgt at give hende en flaske om morgenen, da hun ellers næsten ingen morgenmad spiser (vi har forsøgt med havregrød, fuldkornsgrød, yoghurt, brød, osv). Og da hun først bliver tilbudt mos klokken 10 og generelt nægter at drikke af flasken i vuggestuen, er det mange timer på tom mave.
I vuggestuen spiser Ronja egentlig helt fint om formiddagen. Pædagogerne venter med at give hende mad, til de kan mærke at hun er træt - ellers kan de ikke få hende til at spise. Om mandagen er hun der hele dagen - 9 timer ialt. Hun bliver tilbudt mos klokken 10 og 15.30. Som sagt spiser hun fint om formiddagen, men igen kun ca 0.5 dl om eftermiddagen.
Derimellem får hun tilbudt en flaske mælk, som hun konsekvent afviser (I Schweiz hvor vi bor, er det normalt at børn i Ronjas alder bliver madet med skemad og stadig drikker mælken af sutteflasken). Pædagogerne beretter at hun aldrig viser tegn på sult. Hun er aldrig pjevset eller ked af det og fungerer fint. De må nærmest indfange "den lille vilde pige", som de kalder hende for at tilbyde hende mad og drikke.
Jeg har det ret skidt med at hun ikke spiser mere - specielt i løbet af den lange dag i vuggestuen, selvom hun ikke virker til at være generet af det.
Det skal dertil siges at vi forsøger ikke at lægge pres på Ronja - det skal jo være en glæde at spise, ikke en kamp. Samtidig må jeg indrømme at det irriterer mig er tilbage ved alle de flasker per dag og at vi skal spille fransk klovn for at få hende til at sidde rimeligt roligt og spise.
Lige til sidst et andet punkt, hvor jeg kunne bruge et godt råd. Generelt er min datter i godt humør og meget nem. Men hun er begyndt at vise meget kraftigt hvad der passer hende og hvad der ikke passer hende. Hun hader bla. at skulle ligge stille og få skiftet ble eller blive klædt på. Hun bliver stiktosset, skriger af raseri, vrider og vender sig og sparker med hende små ben. Hvordan skal vi reagere herpå?
Vi har prøvet både med det gode - taler til hende, sætter ord på hendes følelser ("du bliver bare så gal"), men det hjælper ikke virkeligt. Skæld ud har dog heller ikke den store virkning, med mindre vi bliver højlydte. Specielt når hun sparker ud med benene og slår med armene kan det faktisk gøre temmelig ondt. Jeg ved ikke om hun gør det med vilje for at ramme os - er hun allerede så bevidst, og hvordan reagerer vi bedst på det?
Så - det var en lang smøre - håber du kan finde hoved og hale i det!
Glæder mig til dit svar!
Kærlig hilsen fra Ronjas mor