Svar: Mors pige
16. maj 2006
Alder:
13 mdr.
Kære rådvilde forældre
Jeres lille pige er igang med en rivende udvikling, hvor hun skal udvikle sin selvstændighed. Det er en rigtig følsom alder og det vil være sådan at hun i perioder søger den ene forælder mere end den anden. Det kan altså godt skifte lidt imellem at være mor og være far der dur.
Samtidig så er det også en pige I har fået og det betyder også at hun på et tidspunkt, når hun bliver lidt ældre vil begynde at spejle sig lidt mere i mor, fordi det er samme køn. På samme måde vil hun dog også på et tidspunkt blive rigtig glad for far og måske "giftes med farmand". Det er altsammen noget der hører udviklingen til.
Lige nu har hun tilsyneladende brug for mor. Måske fordi det er mor som er sammen med hende det meste af dagen. Hvis hun er ked af det, så vil det være naturligt at det er mor hun søger, men dermed ikke sagt at far ikke også er god nok.
Jeg tænker at I skal prøve at finde noget som far og datter kan lave sammen, uden mor. Det kunne være at tage en tur i skoven, grave efter biller og regnorme, tage på besøg på en legeplads osv. Fædre er tit lidt bedre til de lidt mere voldsomme lege, så måske kunne det være noget for jer.
I kan også indføre lidt massage og det er fars rolle - han er den der masserer, så hun ligger på et tæppe og far masserer tæerne og nusser lidt.
Og far kan også være den der altid bader, eller den der altid læser bogen. Men det kan være svært at ændre på de ting, som mor plejer at gøre. Prøv derfor at finde på noget som kun far og lillepigen har sammen.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske