Svar: Ændring af sovested
17. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Det lyder som en rigtig god idé at du forsøger at putte din dreng i egen seng. Han er så gammel nu at han selv begynder at vende sig rundt og det kan hjælpe at han får lidt mere plads at ligge på. Samtidig skal sengen dog også gøres hyggelig og 'tæt', evt. med en sengerand eller du kan prøve med en lidt større dyne alt efter hvor stor han er.
Nogle børn vil fint kunne finde ud af forskellen på nat og dag. I princippet er der jo ikke meget anderledes end at blive puttet i barnevogn om dagen og i seng om aftenen, så det må komme an på en prøve. Andre børn vil have svært ved det, men forsøg dig frem.
Jeg synes det vil være en god idé at du putter ham i egen seng om aftenen, men hvis han så vågner i løbet af natten og er ked af det og savner trygheden så kan han komme over i jeres seng. Det er dog godt at han starter i sin egen seng, så han lærer sig at det er her han sover.
Rigtig meget held og lykke med projekt "sov i egen seng":o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske