Brev:
7½ mdr gammel og ikke igang med skemad
17. maj 2006
Alder:
7 mdr.
7½ mdr gammel og ikke igang med skemad
Kære Helen
Nu har jeg virkelig brug for et godt råd/få at vide, at nogen børn er meget langsomme til at lære at spise skemad.
Min datter er nu 7½ måned og er i ca to måneder blevet introduceret til skemad. Typisk grød efter formiddagsluren og grønsagsmos eller frugtmos om eftermiddagen.
Mit problem er, at hun stadig befinder sig på
introduktionsniveau, dvs., hun spiser et par skefulde, og så mister hun fuldstændig interessen og begynder at sidde at lege med hagsmæk m.v.
Det højeste jeg har været oppe på er ½ dl grønsagsmos, og det er snart et stykke tid siden. Der er derfor i øjeblikket ikke udsigt til, at måltidet kan erstatte en amning desværre.
Hun er siden, hun blev født, kun blevet ammet, da har jeg været glad for, men føler efterhånden, at det nu er blevet
hæmskoen, da hun så klart foretrækker brystet, frem for al det andet, som jeg tilbyder.
Hun får stadig mad to gange om natten. Kl. ca 11 og kl ca 2-3. Jeg er i tvivl, om dette er forkert. Min logik har dog været, at så længe hendes primære føde stadig er mælk, så er jeg nødt til fortsat at give hende mælk om natten, hvor hun stadig tager godt fra. Det skal siges, at jeg et par gange
har forsøgt at få hende til at falde i søvn igen. Det afføder dog de værste skrig, og dernæst gråd med tårer, som selvfølgelig skærer en mor helt ind i hjertet, og så har jeg ammet hende, og hun er faldet fuldstændig til ro igen og sover videre.
I dag tænkte jeg, at hun skulle prøve noget nyt, og derfor lavede jeg øllebrød. Først lød det som om, hun var ved at blive kvalt, da den jo er lidt grynet i konsistens, og dernæst beholdt hun bare munden åben, så det kunne løbe ud igen, hvilket hun synes var vældig sjovt. Dermed også sagt at
maden ikke er forbundet med gråd, men som sagt heller ikke med den store interesse for at synke, det som kommer ind.
Jeg vil derfor høre, om du har et forslag til, hvordan jeg kommer videre?
Det skal lige siges, at hun ikke lider nød. Hun er nok ca. 9 kg nu og over 70 cm
Hilsen Charlotte