Svar: 7½ mdr gammel og ikke igang med skemad
17. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Ja nogen børn kommer aldrig rigtigt igang med den skemad:o)
Og med den alder din datter har nu, så synes jeg også at du skal prøve at springe det mere eller mindre over. Du skal ikke starte forfra, men simpelthen tage udgangspunkt i at din datter har en alder nu, hvor hun kan spise mad i stykker. Hun skal have mere familiemad.
Da hun bliver ammet og er blevet ammet så længe, så har helt sandsynligt udviklet en rigtig god kæbemuskulatur. Undersøgelser viser at børn der ammes meget har 'gode kæber'. Derfor burde din datter kunne tygge rigtig godt og derfor skal hun have mad som skal tygges.
Jeg vil derfor foreslå dig at du begynder at give hende mere af den mad I selv spiser. Godt kogte pastaskruer med tomatsovs, indmaden fra en frikadelle, ris, kylling, kartoffelbåde m.m. Simpelthen jeres mad og naturligvis i stykker som hun kan sidde med i hånden. Prøv så at give hende lidt på en tallerken, som hun spiser med hånden og prøv så også at give hende en gaffel, hvor du hjælper med at stikke maden på gaflen og hun prøver selv at føre det til munden.
Hun skal have mad der smager af noget, mad hun kan sidde med i hånden, mad der skal tygges. Kigger hun ikke efter hvad du spiser, er hun ikke interesseret i det der er på din tallerken?
Amningen om natten må ophøre. Hun har ikke brug for mælk om natten. Den fylder hende op så hun kan lade sig nøjes med lidt om dagen. For at gøre det på den blide måde, så lad hende komme til brystet, når hun græder, men lad hende kun die kortvarigt, så hun trøstet og ikke så hun fylder sig op med mælk. Prøv derfor efter kort tid at lirke brystvorten ud af munden igen. Gentag hele tiden. Bliver hun ked, så trøst med bryst, men hele tiden forsøge at lirke ud igen, så hun lærer at finde roen på anden vis.
Om dagen skal hun heller ikke ammes hele tiden. Morgen, middag, eftermiddag og aften er rigeligt, måske kan hun nøjes med 3 amninger.
Og som du skriver, så lyder det ikke som om hun lider nød. Hun har det rigtig godt og tager fint på. Men netop derfor har hun også brug for noget andet at spise nu og kan ikke længere leve af modermælk:o)
Hold troen på at det kan lade sig gøre. Rigtig meget held og lykke og skriv igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske