Brev:
Vil ikke rigtig spise - 7 mdr.
17. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Vil ikke rigtig spise - 7 mdr.
Hej Helen
Så har jeg brug for et godt råd!
Vi har i godt 2 måneder været igang med at lære vores søn at spise skemad. Han syntes desværre bare ikke det er særlig interessant at spise meget af det vi serverer for ham.
Vi prøver normalt to gange om dagen (på et tidspunkt hvor jeg mener han er sulten men ikke oversulten) - om formiddagen og om eftermiddagen og indledningsvis er han altid meget interesseret og kan næsten ikke vente med at komme igang. Det holder dog kun en skefuld eller to, hvorefter flere scenarier kan udspille sig. Enten mister han interessen og bliver optaget af andre ting, men er dog stadig villig til at spise lidt. Eller også nægter han pure at spise noget som helst.
Vi prøver at fastholde hans interesse med alle midler (laver sjove lyde, sige nam nam, selv smage på maden og sige uhm, lave fly og tog), men det virker sjældent i særlig lang tid af gangen og heller ikke særlig godt - for en gangs skyld virker det som om han ignorerer os fuldstændig.
Det skal siges, at han er en meget opmærksom dreng og meget glad og nem. Han bliver bliver også kun sjældent sur når vi sidder der. Hvis det lykkes at få hans opmærksomhed og munden åbnes, bliver den lukket lige så snart maden kommer i nærheden.
Vi har prøvet med diverse grød med frugtmos og kartoffelmos med forskellige slags grøntsager. Det eneste der for alvor kan fastholde hans interesse er most banan og til nød blandet i grød. Vi har ikke givet ham ren most banan i meget lang tid. Til gengæld er han helt vild med at drikke vand og drikker fint af kop stort set uden at spilde. Han er også glad for at sutte på en rå gulerod og er også meget interesseret i vores mad. Det er også derfor vi ikke kan forstå at han ikke vil spise.
En sidste ting. Han har også altid haft meget nemt ved at blive distraheret når han er blevet ammet. Han falder fx meget sjældent i søvn mens han ammer, men ender gerne med at ligge og pludre eller få fat på et eller andet der skal undersøges nærmere. Da han var yngre var jeg også et par gange ude for at han blev meget ulykkelig over at blive tilbudt bryst, sikkert fordi han var træt og hellere ville sove først - hvor vi troede at det ville være bedre for ham omvendt.
Jeg ved ikke om det giver nogen mening det jeg har beskrevet, men har gjort det så godt jeg kunne.
Et andet spørgsmål - Han bliver normalt lagt ved 7 tiden og sover så til halv seks - seks næste morgen. Jeg ammer ham inden han bliver lagt og normalt igen inden vi går i seng, hvilket er mellem 9 og 10. Herefter spiser han først igen ca 1 time efter han er vågnet. Det er ofte svært at få ham til at spise et rigtig godt måltid inden han bliver lagt i seng, da han ofte er optaget af andre ting og fx hellere vil snakke end at spise. Det er også grunden til jeg ammer ham igen vi går i seng.
Kan han klare sig uden den sidste amning eller er det ok? Igår spiste han rigtig meget inden han blev lagt og besluttede mig derfor at prøve at finde ud af hvornår han vågnede og ville spise. Der kaldte han først kl. halv fem. Ja, han er begyndt at sove rigtig fint, det kan jeg bestemt ikke klage over :)
Kærlig hilsen
fra den undrende mor