Svar: Vil ikke rigtig spise - 7 mdr.
17. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære undrende mor
Din dreng lyder til at være rigtig nysgerrig og derfor til at have brug for at blive holdt lidt fast i det, I er igang med. Det kan derfor være en god idé at du i første omgang forsøger at lade "spisesituationen" handle om ham og dig, og om at det er ham som spiser.
Placer ham i den høje stol og sæt dig foran ham, med skålen i hånden. Hold hans kontakt og prøv så med lyde og 'grimasser' at fange hans opmærksomhed og interesse for at spise. Du må meget gerne sidde og åbne munden og se lidt overdreven ud, fordi han spejler sig i dig, så derved kan du måske få ham til det samme. Det var den ene ting.
Når han forhåbentlig har spist lidt på denne måde, så fortsætter I ved bordet sammen og her skal du begynde at give ham mere af den mad I spiser. Han er nysgerrig og har brug for smagsvariation og han gider ikke en gang kedelig grød, når han kan se og lugte noget mere spændende på jeres tallerken. Det andet du skal gøre er derfor at give ham mere af den mad som I andre spiser.
Han er så gammel nu at han rigtig gerne må få mere familiemad. Lad ham derfor smage jeres pasta med kødsovs, ris, kartoffelbåde, det inderste fra en frikadelle osv. Giv ham endelig noget af jeres.
Med hensyn til amning om aftenen, der skal du vælge det du synes passer bedst ind i jeres rytme. Din dreng er så gammel nu at han godt kan sove om natten uden at få mælk og er han tørstig, så kan du give ham lidt vand. Men du skal ikke vække ham for at få det i ham. Am ham så meget du kan om aftenen og nyd at I så alle får jeres nattesøvn. Det er super dejligt for alle:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske