Svar: Urolig natamning
19. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Kamillamor
En helt umiddelbart grund kan sagtens være det at du har fået menstruation. De giver nemlig mælken en anden smag og derfor er der børn, som reagerer som du beskiver.
Det er samtidig meget vigtigt at du ikke sidder og spænder og bliver nervøs. Hvis du "stresser", så løber mælken ikke så hurtigt, nedløbsrefleksen bliver langsommere. Jo mere du kan slappe af, jo bedre løber mælken.
Og til sidst vil jeg så lige sige at du må gå ud fra at du har mælk nok, hvis din amning hele tiden er forløbet godt og din dreng tager godt på, tisser som han skal osv. Det er dog også sådan at han måske har behov for lidt mere mad i kraft af sin alder og derfor kan du prøve at lægge ham lidt hyppigere til brystet i løbet af dagen. Hyppigheden øger mælkemængden.
Du kan roligt fortsætte amning og selv om det skulle vise sig at din dreng i løbet af den næste måneds tid bliver mere sulten og har behov for at begynde med skemad, så vil du jo stadig sikre ham hans mælkebehov via amning. Så der er umiddelbart ikke grund til at bekymre sig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske