Svar: Mælk nok 8 uger?
19. maj 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Mettja
Tillykke med den lille dreng.
Det er godt at du har været opmærksom på appetitspring og forsøgt at lægge hyppigere til, da det både stimulerer til mere mælkedannelse, men også da det mætter din dreng mere.
Når du lægger ham til, så skal du sørge for at holde ham igang ved brystet og ikke lade ham falde for meget i søvn. Giv ham først fra den ene side, skift ham så og lad ham spise fra den anden side. På den måde er du sikker på at han har fået, hvad han kan spise.
Herefter synes jeg at du skal prøve at give ham en sut. Sutten kan være god at finde roen ved, men det er vigtigt at du ikke giver ham den, før du ved at han har spist og er mæt.
Du skriver at han gylper meget og det er klart at hvis han gylper meget af sin mad op hele tiden, så har han også brug for at blive fyldt op igen med ret korte intervaller. Der kan således godt være en sammenhæng imellem hans gylperi og hans sult.
På den anden side, kan han jo også gylpe fordi han bliver overfyldt og derfor kan det være en god idé at forsøge at strække intervallet imellem amningerne lidt, så han ikke spiser alt for hyppigt. I stedet må han så have en sut at falde til ro på.
Tilsidst vil jeg lige sige at du jo godt kan forsøge med en flaske. Det kan give dig en idé om, hvorvidt han er sulten. Hvis du efter en amning prøver at tilbyde flasken og han rask væk sluger 75 ml, så er han sulten, men tager han kun 10 ml så er det ikke sult det drejer sig om.
Du skal være opmærksom på at det er vigtigt fortsat at lægge han til brystet og ikke lade flasken udgøre et måltid, da din mælkeproduktion så vil nedsættes.
Håber ovenstående vil hjælpe dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske