Svar: Hjælp til spisning 4 mdr.
19. maj 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Annette
Din datter er stadig bare en lille pige og det er helt fint at hun ikke spiser så meget skemad endnu. Der er tid nok til at lære det i og det er helt fint at hun nu tager lidt mere flaske. Mælkemængden lyder også rigtig fin.
Du skriver at hun helst vil have lidt flaske før hun får grød. Det er okay, men hvis du vil prøve at ændre på dette, så kan du evt. forsøge at give lidt grød tidligere, altså før du ellers regner med at hun er sulten. Det er nemlig meget vigtigt at hun ikke er hverken for sulten eller for træt, når hun skal spise skemad.
Hirsegrød er fint og hvis det hjælper på interessen med æblemos, så prøver du bare med det. Generelt kan man sige at man ikke skal give alt for meget af det søde, men du er jo selv med til at regulere det, hvis du kommer frugtmos på som topping. Prøv at bibeholde en ens smag, så hun ikke bliver forvirret og så hun bedre kan koncentrere sig om teknikken ved at spise med ske. Det tager tid og det kræver øvelse at finde ud af at føre maden med tungen tilbage til svælget og synke. Det er meget anderledes end at drikke mælk.
Det er normalt for alderen at putte fingre i munden, det er kun tegn på at hun udvikler sig i fin retning. Derfor skal du ikke forhindre hende i at putte fingrene i munden, men finde en balance, hvor hun naturligvis heller ikke kommer fingrene så langt i munden at hun kaster op.
Det er vigtigt at du lægger hende på maven så meget som muligt. Det hjælper på hendes baghovede men er også vigtigt i forhold til hendes motoriske udvikling. Hun skal nu til at lære at trille omkring og hun har brug for at få styrket sin ryg, så hun kan sidde i høj stol om et par måneder.
Hun må også meget gerne ligge lidt for sig selv på gulvet og du behøver ikke gå rundt med hende hele tiden:o)
Tilsidst vil jeg lige sige at du på babypardise.dk kan købe en pude til lejringsbetinget skævt kranie. Jeg ved ikke om det virker, men nu ved du at det findes. Hvis I skal ændre på jeres datters hovedfacon, er det også nu, ellers er det for sent.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske