Svar: Søvn og leg 3 uger
19. maj 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Helle
Tillykke med lille Andreas:o)
Det lyder som om du har fået en rigtig dejlig lille dreng, som trives og har det godt.
Det du skal være opmærksom på er at du netop ikke skal stimulere ham alt for meget. Han er kun 3 uger og det han har brug for er at du sidder med ham, kærtegner ham og kommunikerer med ham på en stille og rolig måde.
Han ser bedst hvis du holder ham i en afstand på 30-50cm fra dit ansigt og han vil elske at du bare sidder og pludrer med ham. Du vil se at han forsøger at efterligne din lyde og din mimik og du skal give ham pauser ind imellem for at han kan svare dig.
Når han drejer hovedet væk, så har han brug for en pause. Her er det vigtigt at du ikke insisterer på at pludre videre. Prøv at vente lidt og se om han så ikke søger dig igen - så kan han atter pludres med.
Når han får sine grædeture om aftenen, så er det måske fordi han har oplevet så meget at han slet ikke kan finde roen. Og du skal hjælpe ham med dette. Når man er meget omsorgsfuld, som du, så prøver man ofte alverdens ting, når barnet græder: Putte i seng, give mælk, skifte ble, op til far, hen til mor, til brystet, tjekke bleen igen, prøve med en rangle, putte igen, op til far osv. Man prøver 117 ting i håb om at et eller andet vil hjælpe og selvfølgelig i den bedste mening. Men det eneste man gør er at tilføre barnet endnu flere stimuli og det gør kun gråden værre. Barnet græder netop fordi det har fået stimuli nok og har brug for roen.
Derfor er det en god idé, hvis du om aftenen kan prøve at give mælk, skifte ble. give mælk igen og så svøbe i dynen, evt. ligge på fars brystkasse eller blive puttet i dynen i liften og evt. med en sut. Ro, ro, ro. Nogle gange hjælper det også at blive vugget lidt og det er ikke en dårlig vane.
Hos så lille et barn kan du ikke forvente et puttetidspunkt, han er stadig meget selvstyrende, men du kan prøve at hjælpe ham til roen. Så tag du det roligt - og jo mere rolig du er, jo mere rolig bliver han også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske