Svar: Svimmel efter fødsel
19. maj 2006
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Der er kvinder, der som dig, føler sig meget svimle efter en fødsel. Nogle gange så meget at de ikke tør bære deres barn af frygt for at komme til at tabe barnet. Men dermed ikke sagt at det skal være sådan.
Jeg synes derfor du skal kræve at få en ordentlig undersøgelse hos lægen. Har du mistet meget blod under fødslen, ved du om din blodprocent er meget lav, har lægen målt dit blodtryk og hvordan går det med din blødning - er din blødning efter fødslen stoppet eller virker til at være ved det?
Disse ting er meget vigtige at drøfte med lægen. Hvis du har mistet meget blod og din blodprocent er meget lav, så kan det være nødvendigt at give dig blod, men ellers kan du måske klare det med jerntabletter.
Derudover så synes jeg det er vigtigt at du har nogen til at hjælpe dig, så du kan få hvilet dig og få slappet af. Har du en mor, en veninde som kan være hos dig bare et par dage. Jeg går ud fra at din mand/kæreste er på arbejde. Det vil være godt, hvis en kunne hjælpe med madlavningen, rengøringen, tøjvasken osv. så det eneste du skulle tænke på i løbet af dagen var at sove og tage dig af din lille dreng. Og du kunne endda få en til at køre en tur med ham, så der var helt ro, bare en time:o)
Du skal også sørge for at få nok at spise og drikke. Ofte går hele dagen med barn, amning, pusle, bade, skifte ble, amme osv. og pludselig er klokken blevet 13 og du har hverken fået vådt eller tørt. Det er rigtig vigtigt at der også bliver tid til dig og du skal nurses lidt i øjeblikket (det kan du godt sige at sundhedsplejersken har sagt) :o)
Det nytter ikke noget at du siger til dig selv at nu skal du sove, for så kan du ikke sove. Prøv derfor at sige til dig selv at det er okay bare at lægge sig ned lidt, og det er okay at opvasken står til imorgen.
Og så synes jeg som sagt at du skal tale med lægen igen:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og tak for dine rosende ord. Jeg er også glad for alle jer fantastiske forældre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske