Svar: Spise- og sovetider 5 mdr
20. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Dorte
Det er rigtigt at det vil være godt at du begynder at køre lidt mere faste tider ind for dagen. Det tager dog tid at finde en ny rytme, så lidt tålmodighed kræves også:o)
Det lyder helt fornuftigt at du begynder med lidt grøntsagsmos om aftenen, når hun spiser godt af grøden om dagen. Grøden kan du give om formiddagen eller til frokost, hvad der nu passer bedst ind i jeres dag. Ud fra din beskrivelse, så lyder det som om at frokost er bedst for jer.
I forhold til søvn, så vil hun de næste ugers tid, måske begynde at ændre søvnvaner lidt, således at hun omkring 6 mdr´s alderen begynder at kunne nøjes med 2 lure dagligt. De fleste børn vil efter 6 mdr´s alderen have dage, hvor de kun sover 2 gange og dage, hvor de stadig har behov for at powernappe lidt.
En plan for dagen med to måltider skemad, samt 2 lure + en powernap kunne se således ud:
Tidlig morgen ca 6.30: MME
Morgen/Tidlig Formiddag: MME puttes til formiddagslur, måske kl. 9-9.30
Frokost ca ml. 11-12: Grød, vand at kop eller glas
Middagslur, puttes måske kl. 13-13.30
Eftermiddag, ca. kl 16: MME
Har evt. brug for en powernap sen eftermiddag, bare 30 minutter
Aftensmad Ml. 18-19: Grøntsagsmos med vand, eller mælk af kop/glas
Puttetid ca 20: MME
Sen aften ca. 23: Nogle børn har brugt for mere mælk her, andre kan springe det over.
Jeg har forsøgt at lave en plan med tider, som jeg tænker passer i forhold til mange andre familier. Du må naturligvis selv prøve at passe tingene tidsmæssigt ind i forhold til jeres dagligdag. Jeg har også 'kun' givet plads til 4 flasker, da du skriver at det er hvad hun spiser. Andre børn kunne godt have behov for mere i løbet af dagen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående plan. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske