Brev:
Søvn, sprog og hårtab
22. maj 2006
Alder:
11 mdr.
Søvn, sprog og hårtab
Kære Helen
Så har vi endnu en gang et spørgsmål til dig:O)
Vores datter på nu 11,5 måned er begyndt at gøre rigtig meget vrøvl ved sengetid. Hun bliver puttet mellem 19.30-20.00. Vi har helt faste ritualer med nattøj, børste tænder, vælling og 10 minutters teletobbies på dvd (ja det er hun vild med - selvom jeg også er imod babyer ser tv). Det har kørt sådan i mange måneder. Herefter bærer vi hende ind i seng og putter hende.
Hun rejser sig med det samme, det har hun også gjort længe, men vi har kunnet gå frem og tilbage i ca. 20 minutter og puttet hende igen og igen og så sov hun. Nu kan det tage op til to timer. Hun skiftevis græder og griner og pludrer. Hun bliver ked af det hvis vi går, men hvis vi bliver og bare er der, står hun bare og kigger og kaster sutten på gulvet osv. selvom vi ignorerer hende og putter hende uden øjenkontakt osv.
Om dagen i barnevognen er hun også begyndt at vede sig rundt på alle fire og græder hvis man ligger hende igen. Her tager det dog kun ca. 20 minutter at få hende til at sove. Hvad kan det skyldes, at hun pludselig ikke vil puttes? Vi er ikke tilhængere af at lade hende græde og det har hun aldrig prøvet.
Hun har lige været syg med hoste og opkast og det startede i forbindelse med det, men det holder ikke op igen, selvom hun nu er rask.
Hun spiser seks gange om dagen, men er småtspisende. Hun vejer 9.3 og er 75,5 cm lang. Hun er røget af sin kurve. Hun kravler flot og rejser sig op alle steder.
En anden ting vi er lidt bekymret for: Hun har aldrig sagt mama, dada, baba osv. og hun kan stadig ingen ord sige. Hun siger noget der minder om mo-ar og så siger hun meget agaar...skal vi være bekymret rent sprogligt?
En sidste ting: Jeg begyndte at fælde meget da hun var ca 3 måneder og nu bliver hun et år og jeg kan stadig hive store totter hår ud - er det normalt så længe efter?
Tusind tak for dine altid brugbare og hurtige svar. Dem sætter vi pris på.
Med venlig hilsen
Forældrene