Svar: Modermælkserstatning og afføringsmønster - 3 mdr.
22. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Børn som udelukkende får modermælkserstatning bør have afføring 1 gang i døgnet, hvor børn der får modermælk sagtens kan have en uge eller mere imellem deres afføringer.
Da din dreng både får erstatning samt ammemælk, så er det svært at sige præcist hvor tit han bør have afføring. Det må afhænge af hvordan han har det.
Du skriver at han ikke har ondt eller virker ked af det og derfor trives han umiddelbart med et afføringsmønster der hedder hver 5-6 dag i øjeblikket og det må så være okay.
Jeg synes dog du skal holde øje med det, for når du begynder at give mere modermælkserstatning og stopper helt med amningen, så bør han som sagt have afføring en gang i døgnet. Har han ikke det, bør du give ham laktulose.
Laktulose er et afføringsmiddel, som kan bruges til små børn. Han kan få ca 1 ml pr kg. og du kan give ham det på en gang, eller dele det i to. Det er lidt forskelligt, hvordan børn har det bedst. Laktulose købes i håndkøb på apoteket. Er du i tvivl, så spørg lægen:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og tillykke med de fine tænder:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske