Brev:
Vil ikke spise aftensmad og opdragelse
22. maj 2006
Alder:
12 mdr.
Vil ikke spise aftensmad og opdragelse
Hej Helen,
Tak for dine råd vedr. William´s spisevaner. Jeg kæmper stadigvæk desperat for at få ham til at spise, prøver dog på ikke at lade ham vide hvor desperat jeg er ;-)
Jeg tror rent faktisk ikke, at han har problemer med at tygge, men snarere at han er en smule doven. Kan et barn på 1 år være kræsen? Jeg har altid troet at forældre gør deres børn kræsne, men nu tvivler jeg virkelig. Vi giver ham simpelthen så meget forskelligt mad, og stort set hver dag ender ham med at spise det samme. Sådan ser en dag ud for William mht. mad:
Morgenmad: En stor portion havregrød med frugtmos
Formiddag: Frugt eller lidt brød
Frokost: Groft brød (er nødt til at give ham brød først for ellers piller han pålægget af og vil kun spise det), bagefter lidt pålæg som f.eks. ost, spegepølse, figenpålæg, fiskefrikadelle.
Eftermiddag: Banan eller A38 med rugbrødsdrys
Ovenstående ser vel sådan set meget godt ud ikke? Men så kommer problemet, nemlig aftensmaden. Her vil han nemlig overhovedet ingenting spise. En sjælden gang spiser han måske 2 pastaskruer eller et par bidder kartoffel, men det er også det hele. Så giver jeg ham som regel et stykke frugt (en kiwi eller en pære) som han spiser med velbehag. Mit spørgsmål er så, om det er OK at en på 1 år ikke spiser aftensmad?
En anden ting er mht. til opdragelse. Jeg har hørt at opdragelsen primært skal finde sted inden barnet fylder 2 år, er det virkelig rigtigt? Det meste af tiden har vi faktisk en rigtig sød lille dreng (tror dog måske han keder sig lidt og jeg er bange for at jeg nok snart må finde en vuggestueplads til ham).
Jeg har især svært ved at styre ham når der skal ske noget som han ikke har lyst til. F.eks. er det næsten umuligt at skifte ble på ham fordi han bliver fuldstændig hysterisk over at skulle ligge stille, er det virkelig normalt?
En anden ting er når vi sidder ved bordet og spiser. Hver gang vi giver ham et stykke mad smider han det konsekvent på gulvet. Både min mand og jeg siger at det må han ikke (både med sød og mindre sød stemme), men lige lidt hjælper det. Jeg er i tvivl om man egentlig skal hæve stemmen for så lille et barn, eller om det ingen effekt har?
Håber du kan hjælpe mig lidt med nogle af alle mine spørgsmål. På forhånd tak for hjælpen.
Kærlig hilsen
Mette