Brev:
Stadig problemer med natteputteri
22. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Stadig problemer med natteputteri
Hejsa, nu skriver jeg igen *S*
For os her hjemme er det noget rod med natteputteri. Min datter er knap fem mdr. Og vi har virkelig problemer med og få hende puttet om aftenen. Hun har langt om længe lært og bruge sut, og kan godt finde trøst med den. Om aftenen putter jeg hende når hun er træt, typisk mellem 19 og 20. Her får hun en flaske vælling. Hun er bryst barn, men får nu frokost - grød. Aften - kartofler. Der imellem bryst.
Det skal siges hun har været meget igennem, på vej ud fra uge 19 + 5. Haft kolik til ca. 3½ mdr. Har også døjet med ørene. Fik forrige mandag punkteret begge trommehinder. Og vi fik pludselig en meget mere vågen pige. Før sov hun to gange to timer, plus to gange ½ time i barnevognen. Nu har hun tre ture i barnevognen, og strækkene er meget varierende - men ingen af dem varer to timer. Typisk fra ½ time til 1½ hvis vi er heldige. Men som regel kun ½ time.
Tilbage til problemet hun bliver svøbt i et tæppe i mine arme og får sin flaske vælling. Hun falder i søvn, eller får lov og ligge der til hun falder i søvn. Inden hun er kommet i en dyb søvn putter jeg hende ind i hendes egen seng. Hun åbner kort øjnene, men putter sig med sin sut. Hver ½ time vågner hun. Jeg går ind og kan ikke få hende til og falde til ro med sutten. Tager hende op og holder hende til hun sover igen. Hun putter typisk ½ time igen. Sådan kan det går helt op til 8 gange inden hun overgiver sig.
Søvnen om natten er også meget urolig. Hun vågner som regel hver time. Tit kan jeg få hende til ro med sutten, men tit vil hun også til brystet. Har forsøgt stille og tage hende fra brystet når hun har fået lidt, og kan tit erstatte med sutten. Men er så absolut ikke altid. Hendes hænder famler meget efter mig, og hun vil holde fast i mig med begge hænder. Af og til kan jeg berolige hende med sutten og en hånd på brystet. Hun skal holde ved min hånd med begge sine.
Jeg er ikke i tvivl om den lille prinsesse har meget brug for tryghed. Men hele familien går på liste-fødder om aftenen. Og jeg er bare så træt. En anden problematik vedr. Dette er at far SLET ikke må putte hende. Så skriger hun utrolig meget. Far bliver selvfølgelig stresset og holder sig helst fra dette. Men det er lidt hårdt og frustrerende. Man føler sig ikke særlig vellykket.
I dagtimerne har hun også af og til lidt svært ved og falde i søvn. Men en kort tur med barnevognen klare dette problem, men hun kan også sagtens vågne efter ½ time her, og være bund ulykkelig. Af og til er hun stadig træt men vi kan ikke altid få ro på hende. Vi har prøvet om aftenen og gå tur med barnevognen. Men når hun har sovet den obligatoriske ½ time, så vågner hun igen. Vi har også haft hende lagt i hendes seng i dagtimerne, og situationen er her den samme som i barnevognen.
Vi kan ikke lade være med og tænke om der er noget galt med hende. Det er da ikke normalt at hendes søvn foregår på denne måde. Hvad gør jeg forkert? Jeg vil hende jo bare det bedste.
Håber du kan hjælpe mig.
Hilsen Tina