Svar: Mor skal på lejrskole
31. maj 2006
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede lærer
Jeg vil som du sige at det er rigtig godt at din datter er hos sin far. Han er jo omsorgsperson på samme måde som dig og når han sågar har barsel på det tidspunkt, så vil de to have en dagligdag, som giver hende tryghed.
Din datter vil savne dig, der er der ingen tvivl om, og hun vil have en alder, hvor man ikke kan forklare hende hvor du er. Hun vil heller ikke kunne forholde sig til tiden og kan således ikke forklares hvornår du kommer hjem.
Min umiddelbare tanke er at hun vil finde tryghed ved far, og at hun i bestemte situationer vil savne dig, men også vil acceptere at du ikke er til stede. Hun kan jo ikke tale i telefon med dig, men måske kan et billede af dig, hjælpe så hun måske forstår at du ikke er væk, men et eller andet sted fortsat er der.
Jeg tænker at det ikke vil være det store problem imens du er væk, men du skal måske forberede dig på at hun kan være lidt afvisende overfor dig når du kommer hjem. Ofte forventer man en voldsom gensynsglæde fordi man selv har savnet så meget, men det er mit indtryk at små børn tit reagerer modsat, så det skal du naturligvis prøve at forberede dig lidt på. Hun kan også virke som om hun vogter lidt over dig, når du kommer hjem igen, som af frygt for at du måske går igen og det kræver en del opmærksomhed fra din side.
Ellers må du prøve at nyde at du er hjemmefra og se det positive i at far og datter har hinanden 100 pct. det er rigtig meget værd. For din datter vil det være okay, netop fordi hun er sammen med far. Dagligdagen, stedet, rutinerne og det hele vil være som det plejer og de to vil hygge sig sammen.
Rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske