Brev:
Kost og afføring - 5 mdr.
31. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kost og afføring - 5 mdr.
Kære netsundhedsplejerske
Min søn Max er født d. 23.12.2005 og er dermed tæt ved fem en halv måned nu. Han er 73 cm lang og vejer 9,6 kg, så han er en ret stor dreng! Han blev ammet fuldt til fire en halv måned, hvor han forsigtigt startede med grøntsagsmos til frokost (vi bor i Tyskland, og det anbefaler man at starte med hernede).
I denne uge er han så begyndt at få noget majs- og risgrød om aftenen, og i modsætning til grøntsagsmosen - der bliver spist, men uden den store entusiasme - så er det bare et hit!
Mit første spørgsmål er derfor: Hvor meget må han få? Han får økologisk færdiggrød, som jeg rører op med vand, og på pakken er en portion = 135 ml. vand + 45 g. pulver. Det er en ret stor portion synes jeg, men jeg tror faktisk godt, han kunne spise den, hvis det skulle være.
Mit næste spørgsmål er: Er det bedre at røre grøden op med modermælkserstatning? Det har jeg nemlig læst et andet sted i et af dine svar. Det skal siges, at hovedingrediensen i færdiggrøden er MME, men at han ikke får MME ud over dette, da jeg stadig ammer resten af tiden.
Mit sidste spørgsmål handler så om det, der komme ud i den anden ende. Da jeg ammede fuldt kunne der godt gå næsten 14 dage mellem han havde afføring, hvilket ifølge vores tyske børnelæge er helt normalt. Jeg kunne dog godt mærke på ham, når det var ved at være tid, for han virkede noget besværet af maven... Det går noget bedre nu efter han er kommet på fast kost, og nu har han afføring 1-2 gange om ugen. Jeg giver ham en smule sveskejuice på en ske efter hans mos og grød måltider, og han virker på ingen måde besværet af maven længere. Jeg synes dog stadig, at der går noget lang tid imellem, men det er måske bare mig?
Mange hilsner,
Max's mor